Obavijesti

Tech

Komentari 10

Postao prvi čovjek u svemiru i poginuo u misterioznoj nesreći

Postao prvi čovjek u svemiru i poginuo u misterioznoj nesreći
1

Nakon leta u svemir sovjetske vlasti su mu zabranile letenje jer im je bio prevažan kao nacionalni simbol. Nekoliko godina kasnije uspio je ishoditi dozvolu. Poginuo je u MIG-u, a okolnosti smrti bile su desetljećima tajne

VIDEO

Sovjetski kozmonaut Jurij Gagarin bio je prvi čovjek koji je napustio Zemljinu orbitu na današnji dan 1961. godine. Poginuo je 1968. u zrakoplovnoj nesreći koja je desetljećima bila obavijena velom tajne. 

Samo sedam godina ranije, kao 27-godišnji kozmonaut, vinuo se u svemir u letjelici Vostok. Njegov let trajao je 108 minuta, a kapsula, koja je jurila brzinom od 27.400 km/h, letjela je automatski jer medicinsko osoblje i dizajneri Vostoka nisu bili sigurni kako će čovjek reagirati u bestežinskom stanju. Sovjeti su Gagarinovim povijesnim letom preduhitrili Amerikance za tri tjedna, a on je zauvijek ostao jednim od najvećih ruskih heroja. 

Pilot and Cosmonaut Yury Gagarin

Gagarin se rodio 9. ožujka 1934. u selu Klušinu, oko 200 kilometara od Moskve, gdje su njegovi roditelji radili u kolhozu. Od mlade dobi bio je zainteresiran za zrakoplovstvo i kao 20-godišnjak se učlanio u aeroklub, a kasnije je prošao i obuku za vojnog pilota. Kao član sovjetskih zračnih snaga, 1959. godine prijavio se za let na 'novoj vrsti letjelice', a 1961. je izabran za prvu ljudsku misiju u svemir, što je objavljeno samo nekoliko dana prije leta. Tada je Gagarin već bio oženjen i imao dvije kćeri. 

- Vidim Zemlju, veličanstvena je - rekao je Gagarin 12. travnja 1961. samo par minuta nakon što je poletio u Vostoku. Nakon 25 minuta leta postigao je stabilnu orbitu, a nakon otprilike sat vremena Vostok je postavljen u položaj za uključivanje povratnih raketa. Tu je došlo do problema jer Vostokov modul ostao je žicama privezan za kapsulu kojom se Jurij trebao vratiti na Zemlju. Žice su potom izgorjele, a Gagarin je iskočio na visini od sedam kilometara i uspješno se spustio na Zemlju, nakon što je napravio jednu orbitu oko Zemlje. 

Yury Gagarin with Gzhatsk dwellers

Gagarin je postao sovjetski simbol, dočekale su ga tisuće Rusa u Moskvi, a na svjetskoj turneji susreo je brojne svjetske vođe. No sovjetski čelnici nisu htjeli riskirati s tako vrijednim simbolom i njegova letačka karijera je stavljena u mirovanje. 

Turneje po svijetu, domjenci, problemi s kilogramima i alkoholom

Na snimkama koje su nastale nekoliko godina kasnije, vidi se da je dobio nekoliko kilograma i da nije u formi. Sovjetski general Nikolaj Kamanin, koji je tada vodio obuku kozmonauta, u svojim dnevnicima 1995. napisao je kako je Gagarin često bio na raznim domjencima jer su svi htjeli piti s njime 'za prijateljstvo', 'za ljubav' i tisuće drugih razloga. Neki su tvrdili kako je pretjerano sklon čašici, a drugi su ga branili da je pio samo onda kada su razne protokolarne obveze to zahtijevale. Gagarin je kasnije praktično morao moliti da se vrati aktivnom letenju, što su mu i nevoljko dopustili.

27. ožujka 1968. godine Gagarin i njegov instruktor Vladimir Serjegin poginuli su na trening letu u MiG-u 15. Okolnosti nesreće nisu bile jasne i o nesreći se šutjelo danima, a istraga je postala državna tajna što je dovelo i do brojnih teorija zavjere. Posljednji službeno objavljeni dokumenti, s kojih je tek 2010. skinuta oznaka tajnosti, govore kako je Gagarin navodno naglo zakrenuo MiG-om da bi izbjegao meteorološki balon. Tada je izgubio kontrolu nad avionom što je dovelo do pada i pogibije. 

Prije puta u svemir olakšao se uz gumu autobusa

Gotovo pola stoljeća nakon smrti velikog Gagarina, neke praznovjerne prakse iz njegova doba i dalje žive. Davne 1961., uoči polaska na put, Gagarin se "olakšao" uz gumu autobusa koji ga je dovezao na kozmodrom Bajkonur odakle je poletio u svemir. To je ubrzo postala tradicija za sve ruske kozmonaute koji na daleki put kreću s tog mjesta. 

Ženski kozmonauti u tome ne moraju sudjelovati, ali neke od njih donose svoj urin i prolijevaju ga također po gumama autobusa. 

I Riječanin je zaslužan za Gagarinov let

Više od 700 stranica tajnih dokumenata teksta o letu Jurija Gagarina objavile su ruske tajne službe 2010., uoči 50 obljetnice prvog čovjekova leta u svemir. Tog 12. travnja 1961. godine tajne službe snimile su razgovor između Gagarina i šefa ruskog svemirskog programa Sergeja Koroljeva. Prije nego što je Gagarin poletio u orbitu, s Koroljevim je raspravljao o tomu hoće li mu pri povratku na Zemlju dostajati hrane. A u zalihama je imao 63 kobasice za samo 108 minuta leta. Također, Sovjeti su strahovali kako će se Gagarin u bestežinskom stanju onesvijestiti te da im neće moći prenijeti što vidi oko sebe.

Među zaslužnima za uspjeh prvog leta s ljudskom posadom je rođeni Riječanin Roberto Bartini. Živio je u Moskvi. Bio je dizajner zrakoplova i vrhunski fizičar. Sergej Koroljev inzistirao je da mu Bartini bude mentor i vodeći član tima zbog znanja o aerodinamici, dizajnu letjelica i motora. Bartini je osmislio krila uz pomoć kojih je letio Gagarinov modul. 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 10
VIDEO

Prije 19 godina objavili su prvi video ikad na YouTubeu. Znate li koji je video najgledaniji?
A DANAS BERU MILIJARDE

Prije 19 godina objavili su prvi video ikad na YouTubeu. Znate li koji je video najgledaniji?

Nakon 19 godina postojanja, YouTube broji 2.7 milijardu mjesečno aktivnih korisnika diljem svijeta. Tada vjerojatno nitko nije mogao ni predvidjeti kakvu će popularnost ova platforma steći

Srušio se Twitter: Muskov 'X'  ne radi za milijune ljudi globalno
NIŠTA NE RADI

Srušio se Twitter: Muskov 'X' ne radi za milijune ljudi globalno

Problemi su počeli nešto prije 16 sati, a najviše su pogodili SAD, Veliku Britaniju i dijelove Europe te Azije.
Kina očekuje veliki cjenovni rat proizvođača električnih vozila
CIJENE IDU DOLJE

Kina očekuje veliki cjenovni rat proizvođača električnih vozila

Proizvođači će u ovoj godini na tržište plasirati 150 novih modela automobila, uključujući više od 110 modela vozila s pogonom na nove izvore energije (NEV), što će rezultirati žešćom konkurencijom