Što su to gravitacijski valovi? Ovako ih i djeca mogu shvatiti

Krajem tjedna potvrđeno je postojanje gravitacijskih valova. No ako vam i dalje nije jasno zašto ovo nazivaju najvećim otkrićem 21. stoljeća, pročitajte kako bi to znanstvenici objasnili da pričaju - s djetetom

Znanstvenici su napokon potvrdili postojanje gravitacijskih valova. Einstein ih je predvidio prije 100 godina, no dosad nismo imali tehnologiju kojom bi mogli potvrditi njegovu tezu.

LIGO, zajednički projekt znanstvenika s MIT-a i Caltecha, u kojeg je uloženo preko milijardu dolara i dva desetljeća istraživanja, doveo je do ovog spektakularnog otkrića, o kojem su znanstvenici izvijestili u četvrtak. Otkrivanje gravitacijskih valova moglo bi nam omogućiti bolje razumijevanje svemira, a sada, po prvi put, možemo zapravo čuti svemir.

No ako niste u potpunosti shvatili o čemu je točno riječ, što su gravitacijski valovi i zašto je potvrda njihovog postojanja važna, pročitajte što su znanstvenici rekli kada ih se upitalo da objasne ovo veliko otkriće kao da pričaju - s djetetom.

David Holz, fizičar na Sveučilištu u Chicagu

Kada psu ispadne igračka ona padne na pod jer je vuče gravitacija, gravitacija Zemlje. Ne možete je osjetiti niti vidjeti, ali je tamo. U dalekom svemiru crne rupe imaju puno jaču gravitaciju od Zemljine. Gravitacija je toliko jaka da privlači čak i svjetlost, kao na primjer onu iz svjetiljke. Crna rupa privlači tu svjetlost i ne da joj van. I te crne rupe se kreću u svemiru. Kada se sudare...pošalju ogromne valove koji govore svemiru što se dogodilo.

Pretpostaviti ovako nešto prije sto godina bilo je prilično napredno. No, nismo mogli biti sigurni da ovakvi valovi postoje dok nismo uspjeli izraditi stroj, zamislite ga kao golemo uho, kako bi mogli čuti te valove.

Vicky Kalogera, profesorica fizike i astronomije na Northwestern sveučilištu

Zamislite da ste dijete. Vi i vaš prijatelj igrate se tako da držite jedan drugog za ruke i vrtite se. Ako jedan od vas povuče drugog mogli bi se sudariti i pasti.

Zvijezde su kao loptice koje lete u svemiru i kada ostare, postaju crne rupe. No iako su stare i dalje vole igrati tu igru, i kao i vi i vaš prijatelj, mogu se sudariti. Kada se crne rupe sudare to je kao da vi i vaš prijatelj skočite u jezero. Vaš skok napravit će male valove.

Fulvio Melia, profesor fizike, matematike i astronomije na Sveučilištu u Arizoni

Zamislite veliki brod u oceanu. Kako plovi on se lagano ljulja na površini oceana. A kako se on pomiče, tako se pomiču i manji objekti koji plutaju oko njega kao što je čamac za spašavanje, zar ne?

Dakle svemir je poput oceana, a svi planeti, zvijezde i galaksije su poput brodova i objekata koji se nalaze na njegovoj površini. Iako mi to ne možemo osjetiti, postoje valovi koji utječu na Zemlju kao ocean na brod. Ti valovi su uzrokovani gravitacijom.

Zamislite gravitaciju kao magnet, a sve u svemiru ima magnet. Što je objekt veći, jači je magnet. Sunce je dovoljno veliki magnet da privlači Zemlju, a Zemlja privlači Mjesec. Zbog gravitacije svi se međusobno privlačimo. To je kao da se svi objekti u svemiru žele zagrliti, no ne mogu pa umjesto toga pošalju male valove.

Bilo je iznimno teško detektirati takve valove dok dvije umiruće zvijezde nisu poslale tako jake valove u svojim posljednjim trenucima života da smo napokon uspjeli.

Brian Lantz, viši znanstvenik na Sveučilištu Stanford

Ako stavite dvije kugle za kuglanje na trampolin, trampolin će se saviti pod njihovom težinom. Kugle će se početi primicati jedna drugoj jer će upadati u udubljenje koje su stvorile. Te kugle rastežu trampolin jednako kako crne rupe utječu na svemir.

Ok, sad zamislite da te kugle stvaraju eksploziju kada se sudare. I to stvarno moćnu! To je ono što smo konačno shvatili - možemo detektirati tu eksploziju.

VIDEO Ovaj humanoidni robot kreće se kao ni jedan do sada