Lifestyle

Komentari 26

Ako ste jako uzrujani, važne je odluke uvijek bolje prespavati

Ako ste jako uzrujani, važne je odluke uvijek bolje prespavati

Emocionalni kompas: Osjećaji utječu na odluke, a ako nemate vremena za dobar san, možete ih naučiti kontrolirati u pet lakih koraka osvještavanja, ističu psiholozi

Jutro je pametnije od večeri, najbolji je savjet kad je riječ o velikim odlukama. Novo istraživanje Sveučilišta Yale pokazalo je da snažni osjećaji mogu utjecati i na odluke koje nisu povezane s njima.

- Pritom je ključna sposobnost razumijevanja osjećaja, odnosno dar za uočavanje povezanosti emocija s njihovim uzrokom - objašnjava Jeremy Yip, doktor psihologije i voditelj istraživanja.

- Otkrili smo kako na ljude s manjom sposobnosti razumijevanja osjećaja prekomjerno utječe slučajna tjeskoba. No kad ljudi shvate kako je njihove osjećaje potaknuo nevezan događaj, mogu ih eliminirati te bolje odlučiti - dodaje. A dobar san “resetira” emocionalni kompas te pomaže da bolje odlučite i kad ste pod velikim stresom, pokazalo je istraživanje Sveučilišta Berkeley. Loš san i nesanica djeluju suprotno. No kako velike odluke ne mogu uvijek čekati da se dobro “resetirate”, dr. Yip savjetuje da odvojite dovoljno vremena i uzmete u obzir više činjenica. Dobro razmislite kako se osjećate i pokušajte otkriti sve snažne osjećaje koji bi mogli utjecati na vašu konačnu riječ. Odredite koji su to osjećaji te jesu li kako povezani s vašom odlukom. Ako nisu, nemojte dopustiti da utječu na odlučivanje.

Prekinite nalet osjećaja zamišljajući da ste netko treći tko gleda što se događa

Katkad je dobro dopustiti osjećajima da upravljaju vama, a katkad je bolje da vi upravljate njima. No nemojte ih ignorirati, izbjegavati, a pogotovo ne potiskivati. Osvijestite da postoje i pokušajte shvatiti što vam žele reći te objektivno odgovorite. Osjetite li da vas obuzimaju osjećaji, odmah prekinite takvo stanje. Pokušajte se “odvojiti” od sebe. Zamislite da ste treća osoba koja promatra što se događa, kao da gledate film . U sekundi možete upasti u vrtlog osjećaja, no možete se i izvući. Recite ili učinite nešto neočekivano i neobično. Što čudnije, to bolje. Tad mozak ne zna što bi s tim i osjećaji oslabe.

Napadnu li vas ponovno osjećaji, jednako im vratite

Kratko nakon što ste prekinuli nalet osjećaja, oni će se ponovno pokušati vratiti. No ni vi nemojte odustati, nego ponovite napad. Iako se lakše prepustiti unutarnjem nemiru, budite snažni. Razmišljajte o tome kao o plivanju rijekom uzvodno. Premda je jednostavnije plivati nošen strujom, ako ste dovoljno uporni, postaje vam sve lakše. Nakon nekog vremena više nećete biti svjesni struje te ćete samo grabiti naprijed kako ste i zamislili, i uspjet ćete doći do željenog cilja.

Budite objektivni i znatiželjni, tako skrećete fokus

Kad naučite prekinuti snažno emocionalno stanje i postati objektivan promatrač situacije, analizirajte što točno osjećate. Zapitajte se, i naglas ako treba, što se događa u vama te kakvi su to osjećaji. Budite što objektivniji i znatiželjniji. Takav pristup mnogo pomaže u skretanju fokusa s osjećaja i smanjuje im intenzitet jer ih zamjenjuje znatiželja.

Otkrijte uzrok osjećaja i razmislite što sve možete učiniti da se osjećate bolje

Nakon što ste ustanovili o kojim je osjećajima riječ, istražite koji im je uzrok i što zapravo želite. To ćete najlakše učiniti ako se prvo zapitate zašto se tako osjećate. Potom se preispitajte što biste htjeli umjesto toga i što sve možete učiniti da se bolje osjećate. Ovakav objektivan pristup dat će vam jasan odgovor. Kad ste zaslijepljeni osjećajima, ne možete otkriti pravi problem.

Najčitaniji članci