Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
3 komentara

Batat je dobar kod dijabetesa, krumpir pospješuje mršavljenje

Kako bi se što bolje iskoristili vrijedni sastojci iz krumpira i batata treba ih kuhati i peći s korom, kaže dipl. ing. Bunić, a 200 grama batata ima podjednako beta-karotena kao i pet kilograma brokule

Foto: Thinkstock
3 komentara

>>> DOMAĆE JE BOLJE - Velika akcija 24sata: I mi imamo svoju superhranu

Batat je višegodišnja gomoljasta biljka podrijetlom iz tropskih i suptropskih područja Srednje i Južne Amerike, koju često poistovjećujemo s krumpirom, ali s njim nema mnogo veze. Spada u korjenasto povrće, kod kojeg se jede veliki korijen slatkasta okusa (odatle i naziv slatki krumpir). Uobičajen je u prehrani u Americi, Aziji i Africi, a najviše se uzgaja u Kini, a posljednjih godina sade ga i kod nas.

- Batat je veliki izvor energije. Sadrži jako puno škroba, iznimnog je okusa i vrlo bogat mineralima i vitaminima, pa opskrbljuje tijelo važnim antioksidansima. Zbog niskoga glikemijskog indeksa omogućava slabiju apsorpciju glukoze, pa nakon konzumacije batata nema velikih skokova šećera u krvi. Stoga je osobito pogodan za prehranu dijabetičara, puno više nego krumpir - ističe dr. Bruno Novak, umirovljeni profesor s Agronomskog fakulteta, koji se batatom posebno bavio istražujući namirnice koje su pogodne za prehranu dijabetičara. Ipak, pečeni batat ima nešto veći glikemijski indeks, pa se dijabetičarima savjetuje da ga prvenstveno kuhaju.

DOMAĆE VS STRANO Naše maslinovo ulje čuva srce, kokosovo podiže loš kolesterol

- Najveća mu je vrijednost velika količina beta-karotena, koji štiti od nekih tipova karcinoma. Naime, 200 grama batata daje istu količinu beta-karotena kao i 5 kg brokule. Također, samo 140 grama batata kompletno osigurava potrebu za vitaminom E, koji štiti organizam od srčanih tegoba, i začepljenja krvnih žila. Antioksidansi iz batata važni su i za dobro funkcioniranje mozga. Uopće nema masti i kolesterola, što je povoljno za ljude koji imaju tegobe zbog povišenih masti u krvi i žuči. Odličan je izvor dijetalnih vlakana, pa je dobar i za probavu, ističe sugovornik. Kako danas i domaći OPG-ovi proizvode batat, dipl. ing. Alma Bunić iz nutricionističkog savjetovališta Nutriforma ističe da je uvijek dobro izabrati onaj koji je prirodno uzgojen. Ista je stvar i s domaćom alternativnom, krumpirom.

- Ako su prirodno uzgojeni, i batat i krumpir imaju svatko svoju vrijednost. U oba slučaja dobro je biti umjeren i ne koristiti samo jednu vrstu namirnica u prehrani dugotrajno nego ih u jelovniku kombinirati, tako da koristimo i krumpir i batat. Nutritivno, te su dvije namirnice slične, osim što batat ima više vitamina A i C od krumpira. S druge strane, krumpir ima nešto više minerala od batata, osobito željeza - kaže sugovornica.

detox. young barley, chlorella superfood. DOMAĆE JE BOLJE Naša pšenična trava zdravija i jeftinija od popularne spiruline

Da bi se što bolje iskoristili njihovi vrijedni sastojci, krumpir i batat moraju se kuhati ili peći s korom. Kako se ranije znalo isticati da krumpir deblja, te da ga zbog visokoga glikemijskog indeksa i velikog udjela škroba nije dobro jesti često, novija istraživanja pokazuju da ljudi koji redovito jedu krumpir ne debljaju nego mršave brže od onih na redukcijskoj dijeti bez krumpira. To se pojašnjava time da krumpir brzo daje osjećaj sitosti, s tim da sadrži relativno malo kalorija, manje nego kruh, riža ili tjestenina. Ipak, treba izbjegavati prženi ili pečen u puno masti. Postoje istraživanja koja upućuju na to da flavonoidi iz krumpira štite od bolesti srca i krvnih žila, bolesti dišnih putova i raka. A engleski znanstvenici su 2016. objavili istraživanje koje je pokazalo da krumpir sadrži kukoamin, sastojak koji štiti od visokog tlaka.

Recepti s krumpirom: 

Zapečeni krumpir s blitvom i feta sirom

Homemade Cheesey Scalloped Potatoes | Autor: Brent Hofacker Foto: Brent Hofacker

Priprema: 4-5 mladih neoguljenih krumpira narežite na ploške. Nauljite krumpir, posolite ga i posložite u posudu za pečenje. Pecite na 180 do 200 stupnjeva oko 20 minuta. Za to vrijeme kratko skuhajte ½ kilograma blitve u malo vode pa dobro ocijedite i ostavite da se ohladi. Tad narežite blitvu. Očistite i narežite srednji luk i 3 češnja češnjaka. Na tavi ugrijte malo ulja pa propirjajte luk i češnjak. Podlijte s malo vode i pirjajte dok ne omekšaju. Umiješajte blitvu i jednu žličicu sjemenki koromača. Propirjajte oko dvije minute. Izvadite krumpir i rasporedite blitvu po krumpiru, Usitnite 10 dekagrama feta sira i rasporedite po krumpiru. Vratite u pećnicu i pustite da se zapeče, otprilike oko dvije minute.

Mornarski složenac s mladim krumpirom

overhead take  potato wheels oil bathed | Autor: Jultud Foto: Jultud

Priprema: Operite oko pola kilograma mladoga krumpira i narežite ga na tanje ploške. Dva-tri crvena luka narežite na ploške. Četiri-pet češnjeva češnjaka i vezicu peršina usitnite. Dno srednjeg lonca polijte maslinovim uljem. Slažite redove krumpira te svaki pospite peršinom, češnjakom te začinite solju i paprom. Završite sa začinima. Zatim sve podlijte vodom da pokrije gornji sloj i stavite kuhati najviše pola sata na srednje jakoj vatri ili dok krumpir ne omekša.

VIDI OVO: Ova neseksi kvaliteta vodi boljem seksualnom životu.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message