Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
20 komentara

Oprez! Iščašite li zglob ili vas ugrize zmija, hitno zovite GSS

Planinarite li uz obalu, pazite se dehidracije. Zmijski otrov ne isisavajte, ozlijedite li ruku, stavite je u poluzgrčeni položaj i povežite, a čim spazite krpelja, maknite ga ili pažljivo iščupajte

20 komentara

Nasreću, smrtni ishodi kod bavljenja sportskim i rekreativnim aktivnostima u planinama i prirodi su rijetki, odnosno najrjeđi u odnosu na sve druge vrste spašavanja.

Foto: Goran Novotny/HaloPix/PIXSELL

- Najčešće ljudi na planinu krenu s malo vode i ubrzo postanu dehidrirani. Znali smo dobivati pozive u kojima su nam vikali: ‘Samo vode, vode, vode. Dajte nam vode’. Nisu nam znali reći ni gdje su. Moguće je da ljudi zbog dehidracije postanu dezorijentirani i da im se pomuti rasuđivanje. Ubrzo ih može uloviti panika, osobito ako su jako umorni, i pogotovo ako boluju od neke bolesti. Imaju li u tom slučaju pri ruci malo magnezija ili soli, dobro će im doći da razbistre misli - govori GSS-ovac Jadran Kapović, te napominje da je osnova za sigurno kretanje po prirodi da prođete opću planinarsku školu u nekom od planinarskih društava. Tamo ćete dobiti sve informacije i o opremi, kretanju, prehrani....

IMA GA SVUGDJE ZA KUPITI Nabavite ovaj cvijet: Tjerat će komarce, ose i muhe cijelo ljeto

Upozorava da je planinarenje po planinama uz obalu, na kojima nema hlada zbog manjka drveća posebno opasno ljeti.

- Sunce prži nemilosrdno, odozgo i odozdo, reflektira se od stijene, a troši se i puno tekućine. Ako u takvom stanju nemate dovoljno vode, pa još skrenete sa staze, možete se naći u velikom problemu. I ako idete samo mokriti, javite se prijatelju i ne idite predaleko. Neka vam vide golu stražnjicu. Bolje i to nego da se izgubite i onda zovete nas - nadovezuje se medicinski tehničar i volonter Dino Žilić.

PROMO Ljeto u Međimurju puno adrenalina i zabave

U slučaju nevremena potražite zaklon, a ako je kiša uporna, nosite kabanice. Ako jako puše, obavezno imajte jaknu, kapu ili kapu/šal u ruksaku, pa stavite na glavu.

- A od jakog sunca zaštitite se šiltericama i kremom za sunčanje - zaključuju ovi volonteri velika srca.

Umor i dehidracija

  1. Poremećen plan: Među nesrećama prevladavaju lakše ozljede (kontuzije, uganuća, iščašenja, iscrpljenost), koje totalno mogu remetiti plan.

  2. Umor i dehidracija: Čim osjetite umor, pojedite nešto slatko za brzu energiju - med, voće, orašidi, pločice

  3. Iščašenje: Ako iščašite zglob i ne možete se nastaviti kretati, ni ne pokušavajte nego pozovite GSS. I mirujte.

Foto: Dreamstime

Ozljede ruku i ugrizi

Česte su ozljede ruku kad padnete jer su one prvo čim se dočekujete u padu. Tad je ruku važno staviti u normalan fiziološki položaj, tj. onaj najugodniji i u kojem vas najmanje boli.

  1. Ugriz zmije: Zaboravite zarezivanje rana i isisavanje otrova. Isperite hladnom vodom i previjte.

  2. Krpelji: Čim spazite da hoda po tijelu ili odjeći, maknite ga. Ako vas je ugrizao, iščupajte pažljivo ga povlačeći prema van.

  3. Set prve pomoći: Obavezno ga morate imati u ruksaku, pogotovo ako idete na zahtjevnije planinske ture.

MOGU BITI I ZNAK BOLESTI Evo zbog čega ljeti više otiču noge i kako si možete pomoći

Odmor na ruksaku

Ako već imate potrebu odmoriti se (pogotovo u hladnijim mjesecima), sjedite na ruksak da ne budete u kontaktu s hladnim tlom. A ljeti potražite hladovinu, ali nastojte ne udaljavati se od staze.

  1. Nikada sami: Uvijek hodajte u grupi. Preporučeni minimum je troje. Ako ste sami i nešto vam se dogodi, nećete moći pozvati pomoć.
  2. Obavijest grupi: Ako ste teži bolesnik, šećeraš, ili ste preživjeli moždani udar, svakako o tome obavijestite svoje suhodače.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Pothlađivanje

Pothladiti se možete i na 40°C. Pogotovo kod ozljeda. Majica mokra od znoja hladit će vas dok znoj isparava, a tijelo će trošiti dodatnu energiju da vas zagrije. Zapamtite, voda hladi 20 puta brže od zraka. Posebno treba paziti na djecu jer se ona brže pothlađuju, a češće znaju i odlutati.

  1. Što prvo učiniti? Najprije se utoplite. Neka suhodači na vas stave svoje jakne, a oni se mogu zagrijati krećući se.
  2. 112 za ozljede i ugriz zmije: Nakon ugriza zmije nemojte se kretati nego odmah pozovite pomoć našeg GSS-a.
  3. Poziv za pomoć: Poziv za pomoć u planini ili stijeni daje se svjetlosnim ili zvučnim znacima. Poziv i odziv treba ponavljati do uspostavljanja čvrste i razgovijetne veze. Znakovi za poziv daju se šest puta u minuti svake druge minute, a odziv istim znacima tri puta svake druge minute. Postavljanje tijela u položaj “Y” - “yes” (uspravno tijelo s podignutim raširenim rukama) znak je da trebamo pomoć, kao i ispaljivanje crvene svjetleće rakete.
Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message