Obavijesti

Native sadržaj

Foto: Shutterstock
KLIK U SUTRA

Budućnost e-trgovine: Virtualni izlozi i leteće dostave

E-trgovina prolazi kroz vrtoglavu transformaciju, a kako tehnologija napreduje, tako se mijenjaju i očekivanja kupaca. AI, dronovi, virtualna i proširena stvarnost već sad oblikuju budućnost online kupnje i dostave

Sadržaj donosi Hrvatska pošta

Trgovina se razvija nevjerojatnom brzinom - ono što je nekad bila jednostavna razmjena dobara na lokalnoj tržnici, danas je sofisticiran globalni sustav temeljen na digitalnim rješenjima, personalizaciji i iskustvu korisnika. Zbog napretka tehnologije i sve promjenjivijih očekivanja potrošača današnje tržište obilježavaju stalne inovacije i prilagodbe.

U 2023. godini svjetska maloprodajna e-trgovina ostvarila je prihod od oko 5,8 trilijuna dolara, a predviđa se da će do 2027. taj broj premašiti 8 trilijuna, govore podaci Statiste. Takav rast jasno pokazuje da e-trgovina više nije samo praktična alternativa fizičkoj kupnji nego temelj potrošačke stvarnosti.

Stručnjaci također ističu da 2025. godina donosi novu eru u e-trgovini - onu u kojoj se brišu granice između fizičke i digitalne kupnje, a nove tehnologije, poput virtualnih trgovina i dostave dronovima, otvaraju vrata potpuno novim načinima interakcije s kupcima.

U ovom članku istražujemo kako te inovacije oblikuju budućnost trgovine i zašto je ključno razumjeti i prihvatiti te promjene ako želite ostalo konkurentni na tržištu koje nikad ne miruje.

Trendovi koji mijenjaju industriju

Kad govorimo o digitalnom razvoju, često o njemu razmišljamo kao o nekoj budućnosti, ali stvarnost pokazuje da je on već odavno tu, i to u mjeri koju i dalje većina stanovništva ne razumije. Primjerice, potrošači već sad mogu iskusiti proširenu i virtualnu stvarnost u kupnji, odnosno ući u digitalni prostor koji simulira doživljaj klasičnog odlaska u trgovinu. Kupci mogu "prošetati" kroz trgovinu, pregledavati proizvode na virtualnim policama, pa čak i isprobavati odjeću na vlastitom avataru ili postaviti virtualni namještaj u svoj dnevni boravak prije konačne odluke o kupnji. Ovakav pristup ne samo da povećava angažman korisnika nego značajno smanjuje broj povrata jer potrošači donose informiranije odluke.

Ovaj trend uključuje i personalizaciju, koja je već neko vrijeme ključan element e-trgovine. Međutim, umjetna inteligencija podignula je sve na novu razinu jer sve bolje i bolje analizira podatke o ponašanju korisnika i koristi ih za preporuke koje su precizno prilagođene interesima pojedinaca. Također, sve prisutnija je kupnja putem društvenih mreža, koje su već dugo prvo i zadnje što gledamo u danu (a da ne govorimo o vremenu između). Kupnja se događa u trenutku inspiracije, često potaknuta sadržajem influencera ili personaliziranim oglasima.

Prema podacima Statiste, u 2023. jedna trećina svih kupaca pronašla je novi proizvod ili brend upravo na društvenim medijima. A udio potrošača generacije Z koji su otkrili ili kupili proizvod ili marku koje su promovirali influenceri bio je gotovo dvostruko veći od ukupne baze potrošača.

Još jedan aspekt budućnosti e-trgovine je logistika, a u tom pogledu govori se i o dostavi uz pomoć dronova. Osim brzini, dronovi mogu pridonijeti održivosti jer generiraju znatno manje emisija CO2 od tradicionalnih dostavnih vozila. Ovu tehnologiju svojevremeno je testirala i Hrvatska pošta, naime, 2020. godine je dronom dostavila prvi paket iz Zadra na Ugljan. Autonomni dron iz Gaženice u Preko letio je 12 minuta.

Uvođenje glasovnog pretraživanja u online trgovinu još je jedan pokazatelj sve veće orijentacije na praktičnost i brzinu. Pokazalo se da naručivanje putem virtualnih asistenata korisnicima znatno olakšava svakodnevne radnje.

Nove inovacije, novi problemi?

Kako umjetna inteligencija postaje standard internetske kupnje, tako raste zabrinutost potrošača za sigurnost podataka. Čak dvije trećine svjetske populacije trenutno su spojene na svjetsku mrežu i sve što rade na njoj - pretražuju, scrollaju, objavljuju - ima vrijednost za brendove. Jeste li znali da prosječan Amerikanac ima više od sto online računa koji sadrže osobne informacije? Kakva je situacija kod vas, procijenite sami, ali sjetite se koliko ste puta izradili korisnički račun samo da biste dobili 10% popusta za prvu kupnju.

Dakle, umjetna inteligencija možda omogućuje brendovima dublje razumijevanje korisničkog ponašanja i stvaranje personaliziranih iskustava kupnje, no ta taktika zahtijeva obradu velike količine osjetljivih informacija. Dronovi također zahtijevaju mnogo posla vezanog za sigurnost i regulativu, pa za sada nije moguće koristiti njihov puni potencijal.

Zbog svega toga sigurnost osobnih podataka popela se visoko na listi prioriteta za sve aktere u digitalnoj trgovini. Potrošači sve više očekuju da će njihovi podaci biti zaštićeni, a brendovi se moraju prilagoditi toj stvarnosti, ne samo kako bi zadovoljili regulatorne okvire poput GDPR-a nego i kako bi izgradili i očuvali povjerenje korisnika.

Kad se inovacije temelje na odgovornim praksama zaštite podataka, moguće je postići ravnotežu između personalizacije i privatnosti - a upravo ta ravnoteža može postati ključna konkurentska prednost u dinamičnom svijetu e-trgovine.

E-trgovina u Hrvatskoj nezaustavljivo raste

Unatoč mnogobrojnim sigurnosnim i drugim izazovima, internetska trgovina u Hrvatskoj nezaustavljivo raste. U 2024. više od polovice stanovništva Hrvatske kupilo je nešto na internetu u zadnja tri mjeseca. Nasuprot tome, u 2010. taj je udio iznosio tek oko devet posto, govore podaci Statiste. I čini se da ne trošimo previše: oko 520 eura godišnje po stanovniku, što je, u usporedbi s Danskom – vodećom europskom zemljom u online kupnji, s prosječnom potrošnjom od 3155 eura godišnje - praktički zanemarivo.

Značajnu ulogu u tom rastu kupnje putem e-trgovina ima Hrvatska pošta, koja je prošle godine uručila gotovo 18 milijuna paketa korisnicima diljem zemlje. To predstavlja rast od čak 2,5 milijuna paketa u odnosu na 2023. godinu. Ovi brojevi možda i najbolje oslikavaju kako se e-trgovina sve više ukorjenjuje u svakodnevni život građana i kako infrastruktura Hrvatske pošte odgovara na rastuće potrebe tržišta.

Popularnost online kupnje te sve veći broj domaćih i međunarodnih brendova koji biraju Hrvatsku poštu kao dostavnog partnera značajno su pridonijeli kontinuiranom rastu paketnog poslovanja. Brendovi iz Europe, Sjeverne Amerike i Azije redovito koriste usluge Hrvatske pošte za dostavu svojih proizvoda korisnicima u Hrvatskoj.

Uspjeh u isporuci tako velikog broja paketa rezultat je usluga kao što su Paket24 - brza paketna dostava, te razvoj alternativnih dostavnih kanala, među kojima su paketomati postali jedan od najpopularnijih izbora korisnika. U samo nekoliko godina paketomati su iz praktičnog rješenja prerasli u neizostavan dio internetske kupnje te simbol modernog pristupa u preuzimanju i slanju paketa, nudeći fleksibilnost, dostupnost i jednostavnost.

Hrvatska pošta tako ne samo da prati trendove u e-trgovini nego ih i aktivno oblikuje, osiguravajući korisnicima i partnerima pouzdanu, brzu i pristupačnu dostavu.

Sadržaj donosi Hrvatska pošta

Imate solarne panele? Evo zašto je upravo sad pravo vrijeme da razmislite o bateriji
NAJČEŠĆA PITANJA

Imate solarne panele? Evo zašto je upravo sad pravo vrijeme da razmislite o bateriji

Kombinacija solarnih panela i baterijskog sustava više nije luksuz ili pametna dogradnja - ona postaje ključni dio isplativog energetskog rješenja. U nastavku doznajte sve što vas je zanimalo o baterijskim sustavima i o tome kako rade
Otkrijte nam svoj mali 'tehnološki trenutak' i osvojite mobitel Samsung S25!
NAGRADNI NATJEČAJ

Otkrijte nam svoj mali 'tehnološki trenutak' i osvojite mobitel Samsung S25!

Vrijeme je darivanja, pa zašto ne biste sebi darovali novi mobitel? Sve što trebate učiniti je poslati nam svoj mali trenutak u kojem vam je tehnologija olakšala ili uljepšala život
Brzi recepti: Kompletna i ukusna tri slijeda bez dugotrajnog stajanja u kuhinji
RECENZIJA

Brzi recepti: Kompletna i ukusna tri slijeda bez dugotrajnog stajanja u kuhinji

Kraj godine uvijek donese onu posebnu vrstu dinamike u kojoj se privatno i poslovno isprepliću brže nego što uspijemo shvatiti što se zapravo događa, a u svemu tome hrana ima glavnu riječ. Što pripremiti?