Tko još glazbu sluša preko CD-a? Kad ste zadnje upalili MTV da pogledate novi spot koji vas zanima? Tko još ima volje ići u kino? Streaming je promijenio naše živote - saznajte kako!
Streaming je, ako slučajno još ima onih koji ne znaju, naziv za tehnologiju prijenosa zvučnih i video sadržaja preko interneta. Jednostavnije, to je internetski ekvivalent klasičnom TV prijenosu, a može biti uživo ili na zahtjev. Drugim riječima, streaming nam omogućava da dobijemo koji god sadržaj želimo kad god ga želimo, bez da ga moramo "skidati" na neki uređaj.
Ako vam još nije jasno kako nam je streaming sve olakšao život, vrijeme je da se upoznate s divotama koje nam je donio. S druge strane, ako znate blagodati streaminga, pročitajte i prisjetite se kako je utjecao na naše živote.
Glazba
Glazbena industrija mjesto je gdje je sve počelo. 1999. godine pojavio se Napster i sve okrenuo naglavačke. Napster je bio platforma koja je povezivala online zajednicu s jednim ciljem, a to je besplatno dijeljenje MP3 datoteka. To su još bili rani dani globalne popularnosti interneta te je Napster odigrao važnu ulogu - naučio nas je da medijske sadržaje možemo konzumirati pod vlastitim uvjetima.
Napster je imao dubok utjecaj na generaciju koja je krajem 20. i početkom 21. stoljeća otkrivala bespuća interneta, ali i razvijala glazbeni ukus. Ne samo da je bilo moguće besplatno dijeliti glazbu, nego je to bilo toliko jednostavno da je to mogao bilo tko, o čemu govori brojka od 80 milijuna korisnika u jednom trenutku.
Sjećate li se uopće walkmana, discmana ili MP3 uređaja? Nošenje dodatne aparature za slušanje glazbe postalo je prošlost, jer nam razni servisi nude mogućnost pristupa nezamislivo velikom izboru pjesama u bilo kojem trenutku. Tako na npr. Deezeru možemo pronaći preko 40 milijuna pjesama. Najbolje od svega je što nam za to Internet nije ni potreban, jer na mobitel ili laptop možemo preuzeti svoje popise pjesama i slušati ih kad god želimo. Uostalom, albume danas rijetko tko kupuje. Na kraju krajeva, zašto kupiti cijeli album ako nam se sviđa samo jedna pjesma?
Osim slušanja glazbe, streaming je promijenio i gledanje spotova. Jeste li zaboravili dane kad ste morali čučati ispred televizora i čekati spot vašeg omiljenog izvođača na MTV-u? Vjerojatno, jer sad imate YouTube.
Filmovi i serije
Sjećate li se kad ste trčali kući poslije posla ili škole pogledati najnoviju epizodu vaše najdraže serije? Cijeli tjedni raspored nekad se slagao oko TV programa, a u vrijeme kad bi hit serija bila na programu, čak bi i kafići bili prazni.
Nekadašnje nerviranje oko propuštenih uvodnih minuta serije zamijenili su podočnjaci od bingeanja. Za sve one koji ne znaju, bingeanje je termin koji označava konzumiranje velikih količina nečega u kratko vrijeme, recimo cijele sezone serije u jedan dan. Strpljivost više ne postoji, a dostupnost sadržaja razmazila nas je, pa sve želimo dobiti odmah. Sva sreća da Hrvatski Telekom nudi jedan od najbržih mobilnih interneta u Europi, pa nije teško gledati serije ili filmove u javnom prijevozu ili dok čekate u redu u banci.
Ne samo da nam je streaming olakšao život, nego je i vrlo unosan biznis. Streamanje je 2016. po prvi put zaradilo više novca od prodaje DVD-ova, pa su tako streaming servisi generirali više od nevjerojatnih 6 milijardi dolara zarade!
Da streaming nije samo za strance pokazuje Pickbox, streaming servis koji djeluje na regionalnom tržištu. Pickbox nudi nekoliko tisuća sati sadržaja kojeg možete gledati na različitim platformama, kad god vam odgovara. Bilo da serije želite gledati vikendima ili prije spavanja, zapamtite, danas se ne možete zvati ljubiteljem neke serije ako niste pogledali cijelu sezonu odjednom.
Kralj streaminga
Ipak, jedna je internetska stranica ona koja ujedinjuje sve najbolje od streaminga na jednom mjestu. To je treća najposjećenija web stranica na svijetu, YouTube. Glazba, glazbeni spotovi, sport, edukacija – sve je ovdje.
Prema izjavi osnivača Jaweda Karima, Chada Hurleya i Stevea Chena, stranicu su pokrenuli iz frustracije. Naime, naljutila ih je činjenica da nigdje nisu mogli naći snimku famoznog trenutka kad je Janet Jackson na SuperBowlu ostala golih grudi.
YouTube je hvaljen zbog pomoći razvoju demokracije, ismijavan zbog beskrajnog broja videa mačaka i smatran opasnim zbog dostupnosti svima, pa i ljudima loših namjera. Kako god okrenete, uz njega se razvilo već nekoliko generacija korisnika interneta. Tako je od prvog videa u kojem jedan od osnivača posjećuje zoološki vrt do danas YouTube dogurao do nevjerojatnih 1,300,000,000 korisnika koji po minuti objavljuju 300 sati videa.
Ne smijemo zaboraviti da su neke od najvećih zvijezda današnjice, poput Justina Biebera, otkrivene preko YouTubea, a pojavili su se i vlogeri. Oni objavljuju video blogove u kojima obavljaju neku aktivnost, pa tako videe igranja igrica mladog Šveđanina PewDiePieja prati skoro 60 milijuna ljudi, a u 2016. je zaradio oko 15 milijuna dolara.
Zanimljivo je i da se preko mobilnih uređaja pogleda oko milijardu videa dnevno, što je više od pola od ukupnog broja. Korisnicima u Hrvatskoj to sigurno nije problem, jer im Hrvatski Telekom nudi jedan od najbržih mobilnih interneta u Europi.
YouTube je postao nezamjenjiv dio naše svakodnevice. Pa razmislite malo, kad je zadnji put prošao dan da niste pogledali neki YouTube video? Sretno s prisjećanjem.
Kuda dalje?
Iz svega navedenog vidljivo je kako je već sada streaming nepovratno utjecao na naše živote. Nema više nespretnih MP3 playera, čekanja da netko vrati posuđeni film iz videoteke ili osjećaja iščekivanja između dvije epizode omiljene serije, ali to ne znači da je razvoju došao kraj.
S dolaskom virtualne stvarnosti na tržište, streaming će se nastaviti razvijati i utjecati na industrije koje ga okružuju. Moći ćete gledati sportske događaje uživo, ali uz osjećaj da stojite na terenu, ići na koncert Rolling Stonesa bez da napustite sobu, ili pohađati najbolje fakultete svijeta iz udobnosti svoje fotelje. Novi svijet dolazi, a na nama je da uživamo u slatkim užitcima koje nam nosi.