Obavijesti

Native sadržaj

Komentari 19
Foto: PR
MOŽE NAŠTETITI SAMOPOUZDANJU

Manipuliranje istinom na društvenim mrežama: Znate li što je 'selfie marketing'?

Ovaj potpuno novi pojam proizlazi iz čudesnog svijeta selfieja, koji su razvojem društvenih mreža postali neizostavan dio našeg života. No nije riječ samo o slikama nego iza cijele priče stoje manipulacija stvarnošću i fake news

Sadržaj donosi: A1 Hrvatska

U 2010-ima došlo je do golemog rasta društvenih medija i društvenog umrežavanja. Tako smo u samo jednom desetljeću imali lansiranje društvenih aplikacija, poput Pinteresta, Instagrama, Snapchata, Tindera i TikToka, Google+ i mnogih drugih. No sve je počelo osnivanjem Facebooka, koji sad ima više od dvije milijarde aktivnih korisnika mjesečno. Štoviše, ova je društvena mreža ujedno najpopularnije mjesto za objavljivanje fotografija, s više od 14 milijuna novih dodanih fotografija na dan. 

Tako je dijeljenje fotografija postalo svakodnevna potreba i pojava, a ljudi se natječu u stvaranju savršenih slika koje će podijeliti s pratiteljima. No jeste li čuli za pojam "selfie marketing"? To je novi trend, a proizašao je iz popularnosti selfieja i društvenih mreža, no i nije tako pozitivan kao što se čini na prvi pogled nego je moguće smatrati ga i fake newsom. 

Što to zapravo znači?

Selfie marketing je izraz koji označava strategije i taktike koje se koriste kako bi se selfieji uredili, manipulirali i objavili na društvenim mrežama, a sve s ciljem stvaranja prividne slike savršenstva. Pojavom Instagrama i drugih platformi ljudi su, nažalost, postali ovisni o prikazivanju idealnog života putem svojih profila.

Comparison,Portraits,Without,And,With,Make-up,And,Retouch

Međutim, pojašnjava nam psihologinja Martina Nikolić iz Centra za sigurniji internet, konstantna izloženost sadržajima na društvenim mrežama koji su daleko od stvarne slike, koji su uljepšani i nerealni, može imati psihološke i emocionalne učinke što je posebno naglašeno kod djece i mladih. 

- Da bismo izbjegli ove negativne učinke možemo raditi na digitalnoj pismenosti i početi kritički promatrati sve medijske sadržaje koji kod nas stvaraju osjećaj nezadovoljstva ili nesigurnosti. Svakako je opcija i da vrijeme korištenja društvenih mreža i interneta općenito pokušamo ograničiti kako ne bi dolazilo do doomscrollinga (pojam se ponekad naziva i doomsurfing, a odnosi se na stalno provjeravanje uznemirujućih novinskih članaka ili videozapisa na mreži, često putem društvenih medija, op. a,). Može pomoći i to da pozornost usmjerimo na sadržaje koji promoviraju zdravu sliku o sebi ili da se jednostavno usmjerimo na to da budemo sad i ovdje, prisutni u trenutku - savjetuje Nikolić.

Zašto je selfie marketing fake news?

Jedan od ključnih elemenata selfie marketinga je uređivanje scene. Osobe koje se time bave pažljivo biraju pozadinu kako bi stvorili privid idiličnog okruženja. To može uključivati odabir luksuznih hotela, restorana ili egzotičnih destinacija, a sve u cilju impresioniranja publike.

- Moramo biti svjesni da se na društvenim mrežama često prikazuju situacije koje nisu prikaz realnosti nego promišljenog marketinga, sponzorskih ugovora i slično. Ova marketinška strategija postala je popularna zbog toga što ljudi vjeruju iskustvima drugih ljudi koji se prikazuju na društvenim mrežama. Kad ljudi vide da drugi koriste neki proizvod ili uslugu i da dijele svoje pozitivno iskustvo, to može utjecati na njihovu percepciju te ih motivirati da i oni isprobaju taj proizvod ili uslugu - dodaje Nikolić.

Photo,Editing,On,Digital,Tablet,,Before,And,After,Photos,After

Također, fotografiranje za društvene mreže postaje umjetnost. Osobe koriste različite filtre, svjetlo, poziciju kamere i tehniku kako bi postigli najbolje rezultate. U selfie marketingu photoshop je moćan alat koji se koristi kako bi se retuširale slike i uklonile nesavršenosti. Lice postaje besprijekorno, tijelo savršeno oblikovano, a ožiljci ili bore nestaju kao da ih nikad nije ni bilo. Ali u mnogim slučajevima stvarnost te fotografije daleko je od prikazanog.

- Kad ovome dodamo i to da mnoge društvene mreže imaju različite oblike vrednovanja od strane ostalih korisnika, u obliku lajkova, komentiranja, dijeljenja sadržaja, postoji rizik od toga da se nađemo u začaranom krugu nezadovoljstva, odmaknuti od stvarnosti - kaže sugovornica. 

'Informacijski poremećaj'

Selfie marketing je fenomen koji je nastao iz potrebe za predstavljanjem idealizirane verzije stvarnosti na društvenim mrežama. Ova manipulacija stvarnošću može se smatrati fake newsom, odnosno prema preporuci Vijeća Europe, ovakva vrsta manipulacije naziva se informacijski poremećaj

- Selfie marketing je dio informacijskog poremećaja jer on može predstavljati pogrešnu, lažnu ili netočnu informaciju. Dakle, prikazujemo slike koje ne odgovaraju stvarnosti, istini. Što se tiče toga što takva vrsta slika radi ljudima u nekom širem kontekstu, možemo zaključiti da to dovodi ljude u rizik od kreiranja izobličene stvarnosti, gubitka samopouzdanja, nezadovoljstva samim sobom, određenih stanja poput depresije i anksioznosti te mnogih drugih negativnih učinaka - zaključuje psihologinja Nikolić.

Video,Camera,Filming,Actress,Woman,Acting,For,Movie,On,Luxury

Zato, dok uživate u čarima društvenih mreža, budite svjesni manipulacija koje se događaju i cijenite pravu ljepotu i autentičnost. I zapamtite, tehnologija je dobra onoliko koliko su dobri njezini korisnici. Društveni mediji neće nestati, pa moramo naučiti njima učinkovito upravljati i bolje se educirati putem platformi kao što je #BoljiOnline.

Za sigurnost na internetu i digitalnu dobrobit važna je uloga platformi kao što je #BoljiOnline, koju je pokrenula A1 Hrvatska kao jedna od vodećih tehnoloških kompanija u Hrvatskoj. Misija platforme je kroz razmjenu iskustava i saznanja, u suradnji sa stručnjacima, ali i korisnicima svih dobnih skupina, raditi na osnaživanju odraslih i djece u korištenju interneta i mrežnih tehnologija na pozitivan, odgovoran i siguran način. Najnovije objave pratite putem hashtaga #BoljiOnline na 24sata.hr, Facebooku i Instagramu te na web stranicama A1.

Sadržaj donosi: A1 Hrvatska

Komentari 19
Nepoznati detalji uoči meča Cro  Copa i Fjodora: 'Mirko je vidio majku na grobu oca. Plakao je'
KULTNI MEČ IZ 2005.

Nepoznati detalji uoči meča Cro Copa i Fjodora: 'Mirko je vidio majku na grobu oca. Plakao je'

Poznatog najavljivača borbi pitali su koji mu je bio najdojmljiviji trenutak iz slavnih dana japanske organizacije. Nije razmišljao ni sekunde: 'Video prije borbe Cro Cop - Fjodor. Tad sam vidio Mirka kako plače'
Stipina karijera: S trona skine Werduma, plješće mu 45.000 Brazilaca, a onda čisti WC-e
FELJTON: 2. DIO

Stipina karijera: S trona skine Werduma, plješće mu 45.000 Brazilaca, a onda čisti WC-e

Stipe Miočić u jednom trenutku kuha i poslužuje kave, a u drugom nokautira Brazilca Werduma u Brazilu i na kraju za to dobije pljesak. Nakon što ga je Dos Santos izmlatio, krenuo je put prema vrhu
Tonijeva mama: Da mene jedna balavica ponižava, neće! Ako mu nije pravo, neka se spakira
'LJUBAV JE NA SELU'

Tonijeva mama: Da mene jedna balavica ponižava, neće! Ako mu nije pravo, neka se spakira

Tatjana i Željko krenuli su na svoj romantični spoj u spilji, a on joj je priznao da ni Vesna ni Marija kod njega nemaju šanse