Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Powered by dm

Kako se organizirati? Jeste li čuli za pravilo '5 minuta'?

Jeste li jedna od onih osoba koje teško mijenjaju stare navike i konstantno ste neorganizirani? Razgovarali smo s profesionalnom organizatoricom Tamarom Kajari koja nam je otkrila kako i odakle početi

Foto: Guliver/Shutterstock
5 komentara

Poznata narodna izreka kaže: prvo pometi ispred svojih vrata pa onda ispred tuđih. Većina ljudi danas će na to reći - ne stignem! Sve je više prezaposlenih ljudi koji se muče s organizacijom vremena i prostora, a o organizaciji i stvaranju navika razgovarali smo s Tamarom Kajari, certificiranom profesionalnom organizatoricom, osnivačicom tvrtke "SLAGALICA organiziranje" te autoricom knjige "Ne daj hrpi da te iscrpi". Objasnila nam je i kako uz malo volje možete steći neprocjenjive životne vrijednosti - dobar sistem i mentalni mir.

Organiziranost daje osjećaj mira

Posljedice neorganiziranosti često zanemarujemo ili toleriramo, ali one su zapravo problem u gotovo svim životnim područjima pa tako štetno utječu i na naše zdravlje. 

- Osobna organiziranost daje osjećaj mira jer su stvari pod kontrolom. To ne znači život iz bajke, bez ikakvih izazova ili izvanrednih okolnosti, ali znači sposobnost osobe da se u neplaniranim situacijama bez panike usredotoči i reorganizira, tj. da im se uspješno prilagodi. - govori Tamara i objašnjava da neorganiziranost znači da osoba ili nema svijest o vezi između kontrole i mira ili ima svijest, ali nema potrebne organizacijske vještine da postigne ono što želi.

Foto: Dhar media Tamara Kajari

Pravilo "pet minuta"

Pravi je trenutak za promjene upravo sada, a ako ne znate odakle početi, identificirajte nešto čime niste zadovoljni.

- To može biti nešto vidljivo, kao npr. pretrpani ormar ili loše organizirana prostorija, ali i kaotična lista obaveza ili neorganizirane osobne financije koje dovode do negativnih emocija, pogrešnih reakcija ili problema u međuljudskim odnosima. Ono što bi osoba najradije dovela u red u idućih pet minuta, kad bi to bilo moguće, upravo je ono od čega treba početi. - objašnjava Kajari.

Foto: Guliver/Shutterstock

Za još više demotivirane pojedince, dobro je početi s organiziranjem nekog vidljivog dijela prostora što će momentalno podići raspoloženje, a gospođa Kajari to zove "malom organizacijskom oazom". Ne zaboravite da uspješna organizacija počinje dobro postavljenim ciljevima. Danas su dostupni mnogi alati za organizaciju i planiranje - od mobilnih aplikacija do tzv. bullet journala, koji su posljednjih godina hit. To su rokovnici koji su unutrašnjim dizajnom prilagođeni svakodnevnom planiranju, a zamjenjuju sve post-it papiriće koje držite na hladnjaku.

- Zapisivanje, određivanje ciljeva i prepoznavanje adekvatnih zadataka za postizanje tih ciljeva zapravo su abeceda organizacije. Ne kaže se slučajno: pametan piše, ... pamti. - govori Kajari.

Foto: manijak.hr

Oprezno s tuđim sugestijama

Gospođa Kajari upozorava da pri organizaciji vremena greške dolaze iz tuđih sugestija umjesto vlastitih prioriteta i da je važno držati se osobnih zadanih okvira. Važno je imati posložene osobne temeljne vrijednosti i životne želje jer će inače okolina nametnuti svoje u obliku pogrešnih navika ili organizacijskih alata koji služe tuđim interesima i ciljevima.

- Osoba negdje pročita kako uspješni ljudi ustaju u 5 ujutro, trče, meditiraju i cijeli dan su produktivni, odmorni i zadovoljni. Temeljem toga odluči uvesti takvu jutarnju rutinu za sebe, no kad u priču uđu kućni ljubimac, vrtićko dijete ili rad u smjenama, nova rutina prestaje prije nego što je uopće postala rutina, a osoba se osjeća nezadovoljno, razočarano ili, još gore, nesposobno.

Foto: Guliver/Shutterstock

Koliko nam treba za usvajanje navika?

Maxwell Maltz bio je plastični kirurg koji je 1960. u knjizi Psihokibernetika objavio da je za usvajanje navika potreban minimalno 21 dan. Taj je zaključak donio nakon što je primijetio da njegovim pacijentima nakon operacije u prosjeku treba 21 dan da se priviknu na novi izgled. Knjiga je prodana u više od 30 milijuna primjeraka, no problem je nastao kada su drugi autori prilikom citiranja djela s vremenom izbacili riječ "minimalno" prije brojke 21. Tako se proširila netočna informacija da je za stvaranje navike potreban točno 21 dan. Novijim se istraživanjima pokazalo da je u prosjeku potrebno i više od 2 mjeseca za formiranje navika ovisno o osobi i njezinoj okolini brojka može varirati između 18 i 254 dana. 

Stvaranje navika je proces, ono se ne dogodi u trenutku. S tim se slaže i gospođa Kajari te dodaje - Praksa je malo drugačija i svodi se na nešto puno važnije od broja dana – na motivaciju. To znači da će, ako je osoba dobro promislila o svojim razlozima i na temelju njih odredila svoje prioritete u svakodnevnom planiranju, rutine i navike biti lakše za postizanje, i još važnije – održavanje u slučaju iznenadnih okolnosti.

Foto: Guliver/Shutterstock

Dovedite život u red i svakodnevno planiranje započnite uz "Manijaka", odnosno manijakalni bullet journal koji obuhvaća sve to do liste i popise koji su vam potrebni kako biste imali sve na jednom mjestu. Osim što se može smjestiti u svaku torbicu, u "Manijaku" sami kreirate redoslijed stranica, dopuštate svojoj mašti da se poigra i vodite evidenciju o onome što je vama bitno. Svoj primjerak ekskluzivno možete nabaviti u dm prodavaonicama. 

Možda vas zanima i ovo:
Message