CIJENA SLAVE, 2. DIO Guidu Mineu platio sam za 10 pjesama na Tonyjevu albumu 168.000 DEM. Imali smo i puno sponzora, dobili smo i automobile, ne na korištenje, nego u vlasništvo, priča estradni menadžer Škugor
'Tony me tražio raskid ugovora jer mu je obitelji nestalo novca'
Slavan si i svi te vole. Na ulici te presreću, hvataju za rukav, mole autogram. U trgovinama ljudi su preljubazni, obraćaju ti se s osmijehom, spremni su ispuniti svaku tvoju želju... Voziš se gradom i gledaš svoje lice na jumbo plakatima, slušaš svoj glas na radiju, pratiš nastup na televiziji. Ljudi misle da si bogatiji i sretniji od ikog, da između nastupa provodiš život na egzotičnim putovanjima, spavaš u luksuznim stanovima i vilama. Ali kakav je doista tvoj život? Koja je stvarna cijena tvoje slave? Jesu li to pune dvorane i klubovi rasplesanih i radosnih ljudi, jesu li to samo prva mjesta na top listama, milijunski tantijemi i ležeran život? Ili opskurne, zadimljene birtije u kojima se šmrče, bode i guta? Je li život na estradi istinska noćna mora ili je to u konačnici ispunjenje najsretnijeg sna?
Na ovo pitanje u svojim ispovijestima, u pričama koje nikad nisu javno izrekli, samo za 24sata odgovaraju najveće legende hrvatske estrade. U svojim svjedočanstvima oni će govoriti o onima koji su uspjeli, ali i onima koji su sve proćerdali, o onima koji su dobro naplatili trud i talent, ali i o onima koji su potonuli i uništili si živote.
U srednjoškolskim danima počeo je nastupati i TBF, ali uz dozu upornosti, sreće i kolegijalnosti. Cijelu su večer uvjeravali Dinu Dvornika da mu sutradan pjevaju na njegovoj promociji u splitskom klubu. Nisu se nadali da će uspjeti, ali na kraju im je rekao da dođu. Naravno da su došli na prvu gažu, sjedili na pločniku i čekali. Tad ih je ugledao Dvornik.
- Ajmo ća unutra, rekao nam je. Bija je stvarno drag prema nama, a imali smo 14, 15 godina, djeca. Moji roditelji su nas došli paziti i sjedili su u autu ispred kluba dok nismo završili. U jednoj pjesmi je uletio i pjevao s nama. Čekajući nastup, tresao sam se i ponavljao tekstove jer je klub bio krcat - otkrio je Mladen Badovinac.
Pokretanje videa...
To su samo koraci koji se moraju proći, a ni tad nema garancije. Nekima ponekad samo bude lakše, no bez simbioze glasa i pjesme, emocije i stava, nema ništa od karijere. Nekima će samo biti lakše, neki samo imaju malo više sreće. Dini, koji je svojom gestom 'pogurao' mlade TBF-ovce, slično je napravio otac, legendarni glumac Boris Dvornik. Nije trebao...
- Sjećam se kako nas je Boris Dvornik samo zamolio da poslušamo Dinove materijale. Već smo rekli: ‘Ah, opet jedan ambiciozan roditelj’. No kad smo čuli, odmah smo znali da je to ludnica, Boris uopće nije trebao zvati - ispričao je Siniša Škarica.
Bilo je to doba kad je iza izvođača stajala diskografska kuća jer su živjeli od prodaje albuma. U Jugoslaviji su oni na vrhu bez problema prodali 600.000-700.000 albuma, u Hrvatskoj je to do prije petnaestak godina bilo oko 100.000. Danas te prodaje iznose oko 6000-7000. U najjača vremena najbolji su si autori od avansa diskografske kuće mogli kupiti stan. Uz sebe su imali mašineriju, osiguravali su im slušanost i uvjete za rad.
Pokretanje videa...
- Za snimanje albuma Zdravka Čolića u Londonu i za album Bijelog dugmeta odobrili smo budžet od čak 80.000 tadašnjih njemačkih maraka. Za to su se mogla kupiti dva radnička stana. Riskirali smo, no oni su već bili zvijezde i na kraju smo svi zaradili, nitko nije bio u minusu - rekao je Škarica.
Svaki uspjeh izvođačima bi osiguravao veće privilegije. Štulić je mogao snimati u studiju dvostruko dulje od drugih, koji mu nisu bili u rangu.
- Ta su snimanja bila skupa, ali Štulić je imao status kojim si je osigurao snimanje kakvo je zamislio. No do tog statusa trebalo je proći mnogo godina. Na početku početaka izvođači su uopće bili sretni da mogu doći do nekog iz diskografske industrije, menadžera ili autora. Po dvije, tri godine radili su demo snimku i tek onda došli do nas. Danas ti ih pošalju e-mailom - kaže Želimir Babogredac.
'Pošto hit' često je pitanje i danas, no odnosi su se uvelike promijenili. Na puno jednostavnije načine mogu doći do pjesme koja ih može vinuti u visine. Kažu da je cijena za hit od 10.000 eura u Hrvatskoj samo mit, no u Srbiji, kažu nam, postoji cjenik.
- Tamo je hit od 3000 do 5000 eura, a trenutačno je najpopularniji Sha, njemu najbolje ide - rekao je Neno Ninčević.
Iza Tajči je stajalo 35 ljudi i toliko je obitelji ostalo bez kruha kad je otišla u Ameriku. Mojom odlukom jer sam je pustio da ode šest mjeseci prije isteka ugovora, kaže Zrinko Tutić. Iz njegova Tutica iznikle su Severina, Maja Blagdan, Tajči... Način na koji je 90-ih stvarao zvijezde bio je drukčiji. Nikad nije radio s apsolutnim početnicima. Dodao je da se Severina pokušala ostvariti i kao TV voditeljica s Ivanom Banfić. Razlog zašto su pjevačice koje je on stvorio prije 20 godina i danas najjača estradna imena vidi u tome što razni, kako kaže, magnumtalenti, drektalenti ne mogu stvoriti zvijezde.
- To je vic, to ne postoji. Ne postoji nijedna zvijezda realityja koja ima publiku. Važna je samo gledanost, share, sve drugo je nevažno. Slava je posljedica, a ne uzrok, a danas su ljudi nizašto slavni - smatra. Dok je stvarao zvijezde, dolazilo mu je puno ljudi koji su htjeli pjevati, ali on, kaže, nije u klubu prijatelja ptica pjevica. Dolazili su mu i roditelji koji su od njega htjeli da od njihove djece napravi pjevače, bilo je puno slučajeva da su pitali 'pošto hit', ali nisu, kaže, bili bahati.
- Oni su mislili da to tako ide, da trebaju platiti. Kad sam sve vratio na početak, pa ih uputio na satove plesa, pjevanja, jer se iz kućnih papuča ne može na pozornicu, odustajali bi. Devedeset posto moje karijere bilo je ustanoviti što ne valja, jer da valja, ne bi došli k meni - priča Tutić.
Uza sve to, trebalo je brinuti se i da pjesme i zvijezde koje stvara budu atraktivne i zanimljive medijima. Kaže da ga puno ljudi pita zašto više nema Maje Blagdan.
- Ima, ali radi svoj duhovni program. Oni nastave da je nema po medijima, a ja kažem ‘jer nije obrijala guzicu i ne nosi tange’. Kad se stvari svedu na apsurde, shvatiš da nisu svi jednako zanimljivi medijima - priča Zrinko. Jako je pazio da njegove pjevačice nemaju loša iskustva s vlasnicima raznih klubova. Na koncerte nikad nisu išle same, s njima je bio netko iz Tutica. Vlasnici i njihovi prijatelji, naime, nerijetko žele kasnije sjediti s njima, zato je netko od izvršnih producenata uvijek bio s njima. Ekscesa, kaže Tutić, uvijek ima pa netko mora biti uz njih. Nikad nisu bile same, ni žene ni muški. Ne pamti puno emotivnih ili psihičkih slomova.
- Bude kriza, kao u svakom poslu, zasićenja. Kad se dogodi previše posla, govorili smo im da se odmore 15 dana, da prekinu i posvete se malo sebi. Nije bilo velikih slomova - govori. Kad bi mu dolazili, budući pjevači bi ugovore potpisivali gotovo na neviđeno, a kad bi ih Zrinko proslavio, nazivali bi ih robovlasničkima. Tvrdili su da je u njima stajalo čak i da moraju biti doma do ponoći. Tutić to demantira. Kaže da je ugovore sa Sinišom Škaricom i pravnicima sastavljao po uzoru na one iz zapadnih zemalja.
- U njima je stajalo da ja kao glazbeni producent dajem dio novca, a drugi dio diskografska kuća. Pjevaču ide postotak tek kad vratimo troškove - zaključuje.
- Kad sam se preselio u Zagreb, imao sam samo jedan cilj - zaraditi hrpu novca, ali bez puno rada, rekao je Tin Mlivić (20). Kao idealnu mogućnost vidio je prijave za reality show. To mu je bila odskočna daska. Druga vremena, drugi običaji, a i mogućnosti. Tako je beskrupulozno ideju i odluku u djelo počeo sprovoditi Tin. Zaigrao je na jednu kartu i na kraju mu se isplatilo.
- Shvatio sam da bi reality mogao biti odlična odskočna daska u mojoj karijeri. Realan sam, shvaćam da nemam poseban talent, osim jednog, baš sve uspijem dobro naplatiti - objasnio je Mlivić, nekadašnji natjecatelj showova 'Tri, dva, jedan - kuhaj!','Anno' i 'Parovi'. Završio je Srednju medicinsku školu u Zagrebu, a zarađuje više od prosječnog Hrvata na račun popularnosti na društvenim mrežama.
- Škola nikad nije bila za mene. Znao sam od malih nogu da sam rođen za kameru. Prvi put sam u reality show ušao sa samo 17 godina. Iduća tri rođendana slavio sam ispred kamera. To je ono što me ispunjava. To je ono u čemu uživam. Ljudi često imaju iskrivljeno mišljenje o meni. Misle da sam glup samo zato što sam lijep i zgodan - kaže samouvjerena tinejdžerska zvijezda koja je, tvrdi, nakon obitelji Jenner najmlađa reality zvijezda na svijetu. Kaže da zna iskoristiti prave prilike te da bi naplatio i zrak koji diše. Seksao se pred kamerama jer kaže da mu je tako došlo. Zbog svog stava kaže da je najvažnija i najslavnija reality zvijezda u regiji.
Da bi 'pojačao' popularnost, snimio je duet s pornoglumicom Natashom Moskwom. Pjesmu je platio nekoliko tisuća eura.
- Pjesma ‘Đubre opasno’ brzo je postala hit. Degutantno je pričati koliko sam je platio, ali mogu vam otkriti kako je između 60.000 i 100.000 kuna dovoljno za pjesmu i spot - otkriva Tin. Roditelji su ga ostavili kad je bio dijete, živio je u neimaštini, kaže da nije znao kako izgleda sat. Danas to dobro zna, nedavno je kupio Rolex vrijedan 80.000 kuna.
- Novac dobivam od sponzora. Imam lijepu garderobu, stan, puno putujem, mlad sam i uspješan - rekao je Mlivić, koji je velika zvijezda na beogradskim splavovima.
Kao jedno od boljih financijskih vremena, ali lošijih ljudskih i moralnih, Zoran Škugor ističe doba kad je radio s Tonyjem Cetinskim. Moto mu je bio, a i ostao, da svima može biti dobro samo ako svi dobro zarađuju, bez iznimaka, bez “zamagljivanja”...
- Guidu Mineu platio sam za deset pjesama na Tonyjevu albumu 168.000 DEM. Svi smo dobro zarađivali jer sustav samo tako može funkcionirati. Imali smo i puno sponzora, dobili smo i automobile, ne na korištenje, nego u vlasništvo. Ne znam zarađuje li bolje sad ili onda - priča Škugor. Estradni menadžer tvrdi da se ubrzo sve promijenilo.
- Tražio je raskid ugovora jer je obitelji ponestalo novca. Iako smo još radili zajedno, znao sam da pregovara s članovima benda kako bi nastavili bez mene - otkrio nam je Škugor te nastavio:
- Imali smo ugovor na deset godina i u njemu je stajalo da u prve tri godine moramo snimiti tri albuma. Prvi je album sjajno prošao, sve su pjesme bili hitovi. Ispucali smo ih tek nakon dvije godine i Guido je rekao da je glupo odmah ići raditi novi album jer će ‘ugušiti’ pjesme koje se još vrte. Prolongirali smo Tonyju album za godinu dana i on se s time složio. Kad su tražili raskid ugovora, naveli su baš tu točku, tri albuma u tri godine, a mi smo ih snimili dva. Nisam se htio vući po sudovima i prihvatio sam raskid - govori.
Škugor tvrdi da mu se Cetinski javio prošle godine, pitao ga može li mu na ljeto 'srediti' neke gaže.
- Pitao sam koliko traži po nastupu. Rekao je od 12.000 do 17.000 eura. Odgovorio sam: ‘Ne, hvala’, jer mislim da toliko ne vrijedi - objašnjava Škugor.