Obavijesti

Tech

Komentari 38

Nema više kod Gige u šupi: BMW patentirao šaraf koji se može odvrnuti samo u servisu

Nema više kod Gige u šupi: BMW patentirao šaraf koji se može odvrnuti samo u servisu

U patentnoj prijavi podnesenoj Uredu za intelektualno vlasništvo Europske unije, BMW je detaljno opisao dizajn vijka čija glava vjerno preslikava njihov poznati plavo-bijeli logotip

Njemački proizvođač automobila BMW podnio je patent za novu vrstu vijka s glavom u obliku vlastitog logotipa, a koji se može ukloniti samo pomoću specijaliziranog alata. Ovaj potez izazvao je bijes među neovisnim mehaničarima i vlasnicima vozila te ponovno rasplamsao globalnu raspravu o "pravu na popravak", postavljajući pitanje gura li autoindustrija svoje kupce u potpunu ovisnost o skupim ovlaštenim servisima. Iako su njemački proizvođači automobila poput Volkswagena, Mercedesa i samog BMW-a već desetljećima poznati po korištenju specijaliziranih alata i nestandardnih vijaka, ovaj novi patent podiže tu praksu na posve novu razinu. Nije riječ samo o kompliciranju popravaka, već o njihovom potpunom onemogućavanju za sve koji nemaju pristup ekskluzivnom, brendiranom alatu.

Novi Mercedes CLA hibrid ispod haube ima kineski motor
Novi Mercedes CLA hibrid ispod haube ima kineski motor

Što je BMW točno patentirao?

U patentnoj prijavi podnesenoj Uredu za intelektualno vlasništvo Europske unije, BMW je detaljno opisao dizajn vijka čija glava vjerno preslikava njihov poznati plavo-bijeli logotip.

Glava vijka podijeljena je na četiri kvadranta: dva su udubljena, a dva su u ravnini s površinom. Upravo u ta dva udubljena dijela ulazi poseban alat za odvijanje, što onemogućuje korištenje bilo kojeg standardnog alata poput križnog, ravnog, imbus ili torx ključa.

Da ne bi bilo zabune oko namjere, BMW je u samom patentu vrlo jasno naveo svrhu ovog dizajna. U dokumentu stoji kako "oblik udubljenja za zahvat sprječava otpuštanje ili zatezanje vijka korištenjem uobičajenih alata od strane, primjerice, neovlaštenih osoba". Drugim riječima, cilj je u potpunosti isključiti vlasnike vozila koji sami vole raditi na svom automobilu (DIY entuzijaste) i neovisne mehaničarske radionice. Portal CarBuzz, koji je prvi otkrio priču, u svom je članku sarkastično primijetio kako se BMW ovim potezom sprema "zeznuti" neovisne mehaničare.

VIDEO Honda osvježila Accord za novu godinu: Više tehnologije, ali i cijene bi mogle ići gore...
VIDEO Honda osvježila Accord za novu godinu: Više tehnologije, ali i cijene bi mogle ići gore...

Rat protiv "prava na popravak"

Ovaj potez dolazi u vrijeme kada se diljem svijeta vodi sve glasnija borba za "pravo na popravak" (Right to Repair). Taj pokret zagovara da potrošači i neovisni serviseri moraju imati pošten i konkurentan pristup rezervnim dijelovima, tehničkim informacijama i alatima potrebnim za održavanje i popravak proizvoda. Ako BMW zaista krene u masovnu proizvodnju i ugradnju ovakvih vijaka, vlasnici bi mogli postati potpuno ovisni o ovlaštenim servisima.

Kritičari upozoravaju da bi takva praksa neizbježno dovela do viših troškova popravaka, dužeg čekanja na termin u servisu i smanjenja slobode izbora za potrošače. Čak i ako se s vremenom na tržištu pojave kopije specijalnog alata, proći će dugo prije nego što postanu široko dostupne izvan mreže ovlaštenih distributera.

Proizvođači se, s druge strane, brane argumentima o zaštiti intelektualnog vlasništva, sigurnosti i održavanju visokih standarda kvalitete, tvrdeći da samo njihovi tehničari mogu jamčiti ispravnost popravka.

Kupujmo europsko! Ovi su električni auti proizvedeni u EU i koštaju do 40 tisuća eura
Kupujmo europsko! Ovi su električni auti proizvedeni u EU i koštaju do 40 tisuća eura

Gdje bi se ovi vijci mogli koristiti?

Prema opisu iz patenta, BMW namjerava koristiti ove vijke na mjestima gdje su oni inače vidljivi, čime bi se postigao i određeni estetski dojam. Kao primjeri navode se točke za pričvršćivanje sjedala te spojevi između kokpita i nosive strukture karoserije. Upravo su to lokacije na kojima se koriste veći vijci koji zahtijevaju umjereno visoke razine zakretnog momenta pri zatezanju.

Korištenje alata s tek dva kontaktna zupca na takvim mjestima moglo bi dovesti do čestog lomljenja alata, čak i onog originalnog.

Iako je vijest izazvala burne reakcije, važno je napomenuti da prijava patenta ne jamči da će se ova tehnologija ikada primijeniti u serijskim vozilima. Kompanije često patentiraju ideje isključivo kako bi zaštitile svoje intelektualno vlasništvo od konkurencije.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 38
Novi Mercedes CLA hibrid ispod haube ima kineski motor
FOTO

Novi Mercedes CLA hibrid ispod haube ima kineski motor

Hibridni sustav nije tu samo radi performansi – automobil može voziti isključivo na električni pogon pri brzinama do 97 km/h, a sustav regenerativnog kočenja može prikupiti do 25 kW energije
Ako ste rođeni na ove datume u mjesecu, čeka vas bogatstvo
TVRDE NUMEROLOZI

Ako ste rođeni na ove datume u mjesecu, čeka vas bogatstvo

Datum našeg rođenja može nagovijestiti naš karakter, talente i sposobnosti, ali i potencijal za sticanje bogatstva. Numerolozi smatraju da se ljudima rođeniima u ovim danima u mjesecu - smiješi vreća novca
SP 2026. Raspored i satnica svih utakmica. Kad igra Hrvatska?
SVE NA JEDNOM MJESTU

SP 2026. Raspored i satnica svih utakmica. Kad igra Hrvatska?

SP 2026. u Kanadi, SAD-u i Meksiku donosi novi format s 48 ekipa! Hoće li Hrvatska ponovno osvojiti medalju? Sve počinje 11. lipnja, a finale je 19. srpnja