Tech

Komentari 5

Zlatne vukovarske robotičare okupili su nastavnik tjelesnog i profesorica informatike

Zlatne vukovarske robotičare okupili su nastavnik tjelesnog i profesorica informatike

Učenici Gimnazije Vukovar uspješno se bave STEM-om zbog entuzijazma dvoje profesora. Nagrade dobivaju na svim natjecanjima na koja dođu, a napravili su plan pametnog grada i edukativnu igricu EMMA

U Vukovaru se trenutno događa prava mala tehnološka revolucija. Na istoku Hrvatske sve se više učenika zanima za robotiku i IT industriju, a već u prvim razredima srednjih škola donose zlatne medalje sa svjetskih natjecanja. U Gimnaziji Vukovar već niz godina učenici na raznim natjecanjima iz područja robotike i programiranja dobivaju upravo zlatne medalje.

POGLEDAJTE VIDEO Vukovarski robotičari

o im svojim trudom, radom i odličnim mentorstvom omogućuje bračni par Davor Šijanović (51) i Sanja Pavlović Šijanović (46). Sanja je profesorica informatike a Davor, na iznenađenje mnogih, tjelesne i zdravstvene kulture.

Projekt pametnog grada

- Svi se čude kako jedan profesor zdravstvene kulture poput mene može učenike voditi kroz projekte robotike i programiranja.
To je uistinu ono što volim odmalena. Dosta sam radio na raznim projektima i volim raditi rukama, a i ljubitelj sam izazova. Može se reći kako ja više volim raditi praktične stvari koje funkcioniraju, a moja žena je vješta u riječima, pa smo idealan tim koji se dopunjuje – počeo je nasmijani Davor.

Njihovi su uspjesi krenuli pilot projektom e-škola, gdje su stekli zavidno znanje i kompetencije, što ih je ohrabrilo za sudjelovanje i prijavu projekata u STEM području. Tako su se prvo 2018. prijavili na projekt Generacija NEXT, za koji su osmislili cijeli plan pametnoga grada, a njihov uspjeh omogućio im je opremu za nastavak intenzivnijeg rada u robotici i programiranju.

Prijavili su se i na Arduino Day Challenge, gdje su imali konkurenciju od čak 600 projekata. Svu su konkurenciju “pomeli” i postali svjetski prvaci. I s lanjske INOVA-e donijeli su zlatnu medalju, a pobjednički niz nastavljaju i u 2020.

'Oni izdvajaju vrijeme koje nemaju'

- Sve se ovo može postići kad imate učenike koji su voljni izdvojiti vrlo mnogo vremena. To je mnogo vremena, kojeg oni zapravo nemaju, poput maturanata s kojima smo radili prošle godine. Kad odluče uložiti takav znatan trud, onda možete i očekivati ovakve divne uspjehe – kaže ponosna Sanja.

Njihovi prošlogodišnji maturanti redom su upisali fakultete i nastavit će karijeru u području STEM-a, a njihovi mlađi gimnazijski kolege nastavili su donositi medalje. Taj tim sad čine Karlo Žutić (15), Fran Hutinec (14), Ema Stanhoski Hrgović (15) te Sanjina i Davorova kći Lara Šijanović (14), koji su već u prvom razredu prirodoslovno-matematičkog smjera u Vukovar donijeli zlatnu medalju s međunarodnog natjecanja inovacija INOVA-MLADI.

Igru su napravili od LEGO kocaka

- Profesori su nas pitali tko je zainteresiran za izvannastavnu aktivnost u STEM-u pa smo se nas četvero javili i odmah krenuli raditi. Jako smo zadovoljni rezultatima i zabavno nam je dok radimo - rekao je Karlo.

Zadnju zlatnu medalju osvojili su interaktivnom igrom EMMA, Educational Memory Musical Arduino, sastavljenom od Lego kockica.

- To je edukacijska igra s više modova. Jedna takva igra je igra ponavljanja: Odsvira se ritam i prikaže boja koju igrač mora ponoviti. Svaki put se dodaje ritam više i igramo dok ne pogriješimo. Htjeli smo da EMMA bude zanimljiva i edukativna – nastavila je Ema.

Htjeli su napraviti igru koju može igrati bilo tko, od onih najmlađih do starijih, a vole je uspoređivati i s arkadnih igrama koje već godinama kradu srca mnogih generacija.

Razvijaju robotsku ruku

Iako imaju zlatnu medalju, već izrađuju novi projekt kako bi se prijavili na Generaciju NOW. Nastavljaju temom Lego kocaka jer, kako nam kaže Ema, s njima im je najlakše raditi.

- Radimo projekt robotske ruke od Lego kockica, koja će moći raditi sve što mogu i naše ruke - rekla nam je Lara o najnovijem projektu.

Tek su upisali srednju školu i još nemaju planove za daleku budućnost, no svatko se od njih iskušao u nekom obliku ovih novih tehnologija i prije, pa će vjerojatno u tom smjeru i nastaviti. Fran je od malih nogu proučavao programiranje i izradu videoigara, a Ema je s kolegicom učila o robotici i tako se zainteresirala za nju.

- Ovo nam je bila prilika za napredak u ovom području i jedva čekamo vidjeti što nas očekuje u idućim godinama - rekao je Karlo.
Fran zaključuje kako bi rado na fakultetu nastavio proučavati development te ostati u industriji igara.

Ravnopravni su s razvijenijim područjima

Učenici ističu kako im je ipak najvažnija dobra atmosfera u školi jer ih to motivira da u njoj provode više vremena. Dio projekata sad moraju osmišljavati online, a dio ipak mogu raditi uživo jer su svi u istom razredu.

- Vrlo sam zadovoljan ovom školom, profesori su odlični i vrlo je dobro okruženje, kao i kolege koje imamo u školi. Osjećam se sigurno u školi i osjećam da mogu napredovati u ovakvom okruženju. Žao mi je samo što nemamo fakultet u blizini. Ako bi to napravili, bilo bi super i za Vukovar i za nas - dodao je Karlo.

Ovi učenici i njihovi profesori ne dopuštaju da ih sputavaju česte negativne konotacije o Vukovaru kao gradu koji živi u prošlosti.

- Na krajnjem smo istoku Hrvatske, mala smo sredina i sudjelovanjem u mnogim projektima te ostvarenim rezultatima pokazali smo kako možemo biti ravnopravni s učenicima i školama koje imaju mnogo bolje uvjete, sponzore i podršku. No bez učenika ništa ne bi bilo moguće - naglasio je Davor.

'Trebamo se okrenuti budućnosti, ali ne puževim stopama'

- Kad gledate tu djecu, na njima sve ostaje i moramo im dati maksimum. Kad im mi damo maksimum, oni nam isto toliko vrate. Vrlo je jednostavna formula. Žao nam je što područje Vukovara zaostaje. Kad nam djeca odu na studij u Zagreb ili dalje, gdje su sva događanja, teško ih je poslije vratiti korak natrag. Oni se rijetko žele vratiti ovamo iako ih mi pokušavamo što više motivirati na to - zaključuje Sanja, a njezin suprug ističe:

- Poštujući svu prošlost Vukovara, trebamo se okrenuti budućnosti, ali ne puževim stopama nego intenzivno pokušati osigurati našim mladima budućnost ovdje u Vukovaru. Ne trebamo gledati da se naši učenici samo negdje zaposle nego pratiti korak 21. stoljeća, inovativnosti, tehnologije i potpuno novih poslova koji mlade zanimaju.

Kao i njihovi stariji kolege, ovi učenici žele graditi svoju karijeru i osigurati si posao koji vole. I za njih će to značiti odlazak iz rodnoga grada, no nadaju se kako mlađe generacije o tome neće trebati razmišljati. Jednog dana, i uz njihovu pomoć, Vukovar bi mogao postati tehnološki centar Slavonije.