Lifestyle

Eko trampa: Za čašu opušaka dobijete piće gratis na Murteru

VAL AKCIJA Razasute opuške u pulskom parku djeca su skupljala s roditeljima, a na Pagu i u Hvaru na plaži se koriste papirnate pepeljare. (P)ostanite i vi savjesni građanin - skupljajte opuške i plastiku s plaže

Sve je započelo u španjolskom gradiću Estepona kraj Marbelle, kad su lokalni ugostitelji turistima za čašu skupljenih opušaka - natočili čašu piva.

U eko kampanju čuvanja plaža uključili su se i naši Murterani.

POGLEDAJTE VIDEO (kako smo prestali pušiti):

02:32

- Na španjolskim portalima vidjeli smo da ljudi po plažama skupljaju čikove. Ideja je bila sjajna pa smo pokušali to i na Murteru. Tko na plaži skupi čašu čikova, u našem kafiću Lostura dobit će čašu točenog piva ili soka - govore Lovre Turčinov (35), vlasnik kafića Lostura i Marko Kovačev (29), vlasnik kampa Slanica. Predsjednik Udruge štandova na plažama oko Málage, Oscar Rullí, ističe kako opušcima treba i do deset godina da se razgrade jednom kad dospiju u more, pritom ispuštajući štetne ostatke, a komadiće usput pojedu i ribe i ptice, dok mi na kraju pojedemo konzumirajući ribu. Zato kako bi se prekinuo taj krug potrebno je osvijestiti ljude da ih ne bacaju uokolo nego zbrinu. Lovre i Marko ideju su uveli prije nekoliko dana.

- Na ‘fejsu’ su ideju svi dočekali s velikim oduševljenjem, priču smo u dva dana podijelili nebrojeno puta i skupili nekoliko stotina lajkova - kažu. Još čekaju da im se netko pojavi s prvom čašom punom opušaka.

Ekskluzivno: Ovo je bio dom slavnog rokera Davida Bowieja

U čemu je problem, pitali smo.

- Može biti da su ljudi lijeni, pa nam se ideja ‘ne hvata’ - kaže Lovre. Izuzetno je ružno vidjeti čikove na plaži, dodaje Marko, pogotovo kad se zavuku u pijesak, pa bi voljeli da se turisti osvijeste i počnu ih skupljati. Kažu da pive imaju dovoljno. Otvorili su dvije, tri bačve i pozivaju goste: “Navalite ljudi!”. Nisu dogovorili nikakva sponzorstva s pivovarama, nego pića toče na svoj račun.

U kafiću Lostura na dan sjedne i tristotinjak ljudi, a u kampu Slanica dnevno je i 600 gostiju, dok u sezoni ostvare i 35 tisuća noćenja. Čaša čikova tako bi se lako trebala skupiti. No sve to Lovru i Marka nije pokolebalo jer već planiraju nove eko projekte. A i tako svi za Murter komentiraju da je ove godine više ekološki osviješten. Na plaže su postavili ormariće s pepeljarama koje može svatko posuditi za svoje čikove, podijeljene su i kante za razvrstavanje otpada te je otok puno čišći nego lani.

Uz ovaj eko dvojac bude se i drugi Murterani, pa se na kavici s njima našao i njihov prijatelj, vlasnik turističke agencije, koji je dogovorio s mjesnom turističkom zajednicom da će o svojem trošku šest njegovih čistačica svaki dan obići jednu od pet plaža na Murteru i počistiti ih. Želi ostati anoniman, ali kaže da su u početku svašta nalazili, no sad su plaže svakim danom sve čišće jer se - održavaju.

Čašom pive ili limunadom okrijepit će se i Riječani ili njihovi turisti - za svaku skupljenu čašu čikova ili vrećicu plastičnog smeća s plaža Kantride.

Učitelji otkrili kakve roditelje ne podnose: 'Štete svojoj djeci'

Organizatori, nekoliko barova na plažama, pozvali su sugrađane da čuvaju vlastitu prirodu i more, i plažu koju svi vole.

Udruga Vlašići s otoka Paga protiv zagađenja plaža bori se besplatnim papirnatim pepeljarama na plažama, rješavajući tako na najjednostavniji način ovaj veliki problem. Ove su godine taj odličan projekt uveli i u gradu Hvaru. Pepeljare mogu biti jednokratne ili višekratne te su biorazgradive i jednostavne za sastavljanje. Lako ih je koristiti. Unutra se stavi pijesak, a pepeljare se zabodu u pijesak ili šljunak da mogu stajati. Nakon što se napuni opušcima, pepeljara se izvadi iz pijeska. Pijesak koji je unutra iscuri kroz rupice, a opušci se s pepeljarom bacaju u kantu za smeće.

Pohvalno je i da pojedinci brinu o okolišu, osobito kad u te akcije uključe i djecu.

Puljanka Jana Milin Herceg, ponukana prekomjernim brojem čikova na Tomislavcu, animirala je djecu da se natječu tko će ih više skupiti.

- Tamo sam svaki dan u popodnevnim satima jer imam malu bebu koja sa svakim svojim korakom zgrabi jedan opušak. Shvatila sam da ima previše opušaka u parku u kojemu ujedno ima i jako puno djece. Jedan od dječaka je bacio jedan papirić pa sam mu rekla kako znam da nije namjerno i stvarno ga je odmah podigao. Glasno sam ga pohvalila, na što su mnoga djeca pozitivno reagirala i to je bio okidač da ih pitam ako žele u ponedjeljak skupljati smeće - govori Jana.

Puno ih se složilo pa su je u ponedjeljak u 19 sati nestrpljivo čekali da natjecanje počne.

- Podijelili smo rukavice i čaše te krenuli tko će brže. U pola sata smo skupili 10 čaša punih opušaka i pokupili smeće kojeg nema puno na trgu, ali ga vjetar zna raznijeti iz kanti za smeće. Nagrada su bili bomboni i kovanice za piće - govori Jana te dodaje da je ovo izuzetno važno za odgoj naše djece i uključivanje u dobrobit zajednice.

Sama brine o 4 kćeri, 8 ovaca, 40 krava, bori se s vukovima...

- Razgovarali smo i o štetnosti pušenja i zagađivanju okoliša te smo, bez obzira na to što su toga djeca svjesna, napravili veliku stvar. Obožavam djecu jer su iskreni, neopterećeni i uvijek spremni pomoći. Nadam se ubrzo novoj akciji, u koju bih voljela uključiti i roditelje pa da se zajedno družimo i čistimo dok šetamo. Imamo predivan grad i građane tako da vjerujem da će biti odličan odaziv - zaključuje Puljanka uz napomenu da je neizmjerno zahvalna na medijskoj popraćenosti jer se samo tako može potaknuti i druge u Hrvatskoj da kroz igru i volontiranje naprave - čuda.

Najbolji ljubavnici: Četiri znaka Zodijaka nemaju konkurenciju
OČARAT ĆE VAS

Jedan od njih je Lav. On zrači samopouzdanjem i unutar i izvan spavaće sobe. Magnetskom karizmom i energijom osvaja partnera razigranim i avanturističkim duhom

Modni stil na izborima: Dame su iskoristile trik Kraljice Elizabete
LIJEPE BOJE

Izborna večer inspirirala je naše dame u politici da biraju boje, kako bi se istaknule u moru muškaraca koji su birali tamno odijelo i košulju. Donosimo zanimljive modne kombinacije političara
'Umjesto zavjeta, na vjenčanju sam čitala poruke koje je moj zaručnik slao ljubavnici'
'SVE SAM OTKAZALA'

'Dva dana prije vjenčanja, dok sam finalizirala narudžbe za proslavu, na njegovom telefonu naišla sam na pretinac imena 'Sunshine'. Osjećala sam mučninu dok sam ga otvarala'