Lifestyle

Komentari 1

Prehranom možemo smanjiti ugljični otisak: Manje bacajmo hranu, uzgajamo vlastitu ...

Prehranom možemo smanjiti ugljični otisak: Manje bacajmo hranu, uzgajamo vlastitu ...

Zbog klimatskih promjena i problema zagađenja s kojima se nosi Zemlja, pojedinci sve aktivnije promišljaju kako živjeti ekološkije i takav pristup primijeniti i u prehrani

Stručnjaci kažu da prehrambenim navikama možemo smanjiti ugljični otisak, koji je mjera ukupne emisije stakleničkih plinova pojedinca ne samo zbog vožnje vozila ili korištenja električne energije, već i izbora načina života, poput odjeće koju koristimo. Iako postoji mnogo načina da smanjite svoj ugljični otisak, promjena u prehrani je dobar početak.

POGLEDAJTE VIDEO: Kornjača puna plastike

Neka istraživanja pokazuju da bi promjena zapadnjačke prehrane na održivije obrasce mogla smanjiti emisije stakleničkih plinova za 70 posto, a korištenje vode za 50 posto, piše Healthline.

1. Smanjite bacanje hrane

Bacanje hrane značajno utječe na emisije stakleničkih plinova. Bačena hrana se razgrađuje na odlagalištima i ispušta metan, posebno snažan staklenički plin. U razdoblju od 100 godina, procjenjuje se da metan ima 34 puta veći utjecaj od ugljičnog dioksida na globalno zagrijavanje.

Trenutačne su procjene da svaki čovjek na planetu u prosjeku potroši nevjerojatnih 194-389 kilograma hrane godišnje. Smanjenje bacanja hrane jedan je od najjednostavnijih načina za smanjenje ugljičnog otiska. Planiranje obroka unaprijed, spremanje ostataka i kupnja samo onoga što vam je potrebno uvelike štedi hranu.

2. Bez plastike

Važan dio prelaska na ekološki prihvatljiv način života uključuje smanjenje korištenja plastičnih proizvoda. Plastični omot, plastične vrećice i plastični spremnici za skladištenje hrane obično koriste potrošači i prehrambena industrija za pakiranje, otpremu, skladištenje i transport hrane. Ipak, plastika za jednokratnu upotrebu glavni je doprinos emisiji stakleničkih plinova, a može se smanjiti ako prilikom kupnje svježih proizvoda ne koristite plastične vrećice ni plastičnu foliju. U kupovinu nosite vlastite vrećice. Ne kupujte flaširanu vodu nego koristite boce za višekratnu upotrebu, a hranu čuvajte u staklenim posudama.

3. Jedite manje mesa

Istraživanja pokazuju da je smanjenje unosa mesa jedan od najboljih načina za smanjenje ugljičnog otiska. U studiji provedenoj na 16.800 Amerikanaca, pokazalo se da je prehrana koja je oslobađala najviše stakleničkih plinova sadržavala meso govedine, teletine, svinjetine i drugih preživača. S druge strane, najmanju emisiju stakleničkih plinova ima prehrana sa što manje mesa. Studije iz cijelog svijeta podupiru ove rezultate. Razlog je u tome da stočarska proizvodnja, posebno goveda, predstavlja 14,5 posto svjetskih emisija stakleničkih plinova uzrokovanih ljudskim djelovanjem. Pokušajte ograničiti unos mesa na jedan obrok u danu, birajte jedan dan u tjednu kad ne jedete meso ili promijenite životni stil birajući veganstvo ili vegetarijanstvo.

4. Pokušajte s biljnim proteinima

Konzumiranje više biljnih proteina može dramatično smanjiti emisije stakleničkih plinova. U jednoj studiji se pokazalo da su ljudi koji su imali najniže emisije stakleničkih bili oni s najvećim unosom biljnih proteina, uključujući mahunarke, orašaste plodove i sjemenke, uz najmanji unos proteina životinjskog podrijetla. Ipak, ne trebate potpuno izbaciti životinjske proteine iz svoje prehrane.

Istraživanje na 55 504 ispitanika pokazalo je da su ljudi koji su jeli srednje količine mesa na dan, od 50 do 100 grama, imali znatno niži ugljični otisak od onih koji su jeli više od 100 grama na dan. Porcija mesa je, prema preporukama, oko 85 grama. Ako redovito jedete više od toga svaki dan, pokušajte u jelovnik dodati grah, tofu, orašaste plodove i sjemenke.

5. Smanjite unos mliječnih proizvoda

Studija na 2101 odraslom Nizozemcu otkrila je da su mliječni proizvodi drugi po veličini, odmah nakon mesa, koji su pridonosili pojedinačnim emisijama stakleničkih plinova. I druge slične studije također zaključuju da proizvodnja mliječnih proizvoda doprinosi klimatskim promjenama. Mliječna goveda i njihov gnoj ispuštaju stakleničke plinove poput metana, ugljičnog dioksida, dušikovog oksida i amonijaka. Budući da je za proizvodnju sira potrebno puno mlijeka, on je povezan s većom emisijom stakleničkih plinova od životinjskih proizvoda poput svinjetine, jaja i piletine. Za početak pokušajte jesti manje sira i zamijeniti mliječno mlijeko biljnim alternativama poput bademovog ili sojinog mlijeka.

6. Jedite više hrane bogate vlaknima

Konzumiranje više hrane bogate vlaknima ne samo da poboljšava zdravlje, već može smanjiti i ugljični otisak. Studija na 16.800 Amerikanaca otkrila je da je prehrana s najnižim emisijama stakleničkih plinova bila bogata biljnom hranom bogatom vlaknima, a niska u zasićenim mastima i natriju. Ove namirnice mogu vam pomoći da ostanete siti, a osim toga, dodavanje više vlakana u prehranu može poboljšati probavno zdravlje, pomoći uravnotežiti crijevne bakterije, potaknuti gubitak težine i zaštititi od bolesti kao što su bolesti srca, kolorektalni rak i dijabetes.

7. Uzgajajte vlastitu hranu

Uzgoj vlastitih proizvoda u gradskom vrtu ili vlastitom dvorištu povezan je s brojnim prednostima, uključujući smanjenje stresa i bolju kvalitetu prehrane. Obrada zemljišta, bez obzira na veličinu, također može smanjiti vaš ugljični otisak. To je zato što uzgoj voća i povrća smanjuje upotrebu plastične ambalaže i ovisnost o proizvodima koji se prevoze na velike udaljenosti. Metode organske poljoprivrede, recikliranje kišnice i kompostiranje mogu dodatno smanjiti vaš utjecaj na okoliš.

8. Smanjite višak kalorija

Konzumiranje više kalorija nego što je vašem tijelu potrebno može potaknuti debljanje i povezane bolesti. Štoviše, to je povezano s većim emisijama stakleničkih plinova. Studija na 3.818 Nizozemaca pokazala je da su oni s većim emisijama stakleničkih plinova unosili više kalorija iz hrane i pića od onih koji su bili na dijeti. Isto tako, studija na 16.800 Amerikanaca primijetila je da su oni s najvećim emisijama stakleničkih plinova konzumirali 2,5 puta više kalorija od ljudi s najnižim emisijama.

Imajte na umu da se to odnosi samo na ljude koji se prejedaju, a ne na one koji jedu dovoljno kalorija za održavanje zdrave tjelesne težine. Potrebe za kalorijama ovise o visini, dobi i razini aktivnosti. Ako niste sigurni unosite li previše kalorija, posavjetujte se s dijetetičarom ili zdravstvenim radnikom. Neke opcije za smanjenje unosa kalorija uključuju izbacivanje hrane siromašne nutrijentima i kalorijama poput slatkiša, gaziranih pića, brze hrane i pekarskih proizvoda.

9. Kupujte domaću hranu

Podrška lokalnim poljoprivrednicima izvrstan je način za smanjenje ugljičnog otiska. Lokalna kupnja smanjuje ovisnost o hrani koja se transportira na velike udaljenosti i može povećati unos svježeg voća i povrća. Konzumiranje sezonske hrane i podrška ekološkim uzgajivačima dodatni su načini da smanjite svoj otisak. To je zato što se hrana proizvedena izvan sezone obično uvozi ili zahtijeva više energije za rast zbog potrebe za grijanim staklenicima. Usto, prelazak na lokalne, održivo proizvedene životinjske proizvode poput jaja, peradi i mliječnih proizvoda može pomoći gospodarstvu.

Najčitaniji članci