Obavijesti

Lifestyle

Komentari 3

Važno je da mala djeca spavati idu rano i uvijek u isto vrijeme

Važno je da mala djeca spavati idu rano i uvijek u isto vrijeme

Kvalitetan san nužan je za zdravlje tijekom svih životnih razdoblja, no kritičan je kad je riječ o djeci koja su tek u razvoju. Loše navike spavanja mogu voditi do ozbiljnih zdravstvenih problema

VIDEO

Stručnjaci ističu kako nije stvar samo u dovoljnoj količini sna. Dosljedan rani odlazak na spavanje također je od vitalne važnosti za mlađu djecu, piše Yaqoot Fatima za Parentswebsite

POGLEDAJTE VIDEO: Ove namirnice izbjegavajte ako imate problema s nesanicom

Pokretanje videa...

01:10

Loš san može spriječiti rast i razvoj u ranom djetinjstvu. I nije riječ samo o trajanju sna; vrijeme odlaska na spavanje također igra važnu ulogu u tjelesnom, emocionalnom i kognitivnom razvoju djece. Dosljedan rani odlazak u krevet osobito je važan za malu djecu koja prelaze iz dvofaznog sna gdje djeca još uvijek drijemaju danju u monofazni san koji se odvija isključivo noću.

Djeca koja kasnije liježu ne spavaju dovoljno, a to je povezano sa problemima kvalitete sna i poteškoćama oko usnivanja. Sve to doprinosi problemima s koncentracijom, pamćenjem i ponašanjem.

Istraživanje o djeci predškolske dobi koja dolaze iz obitelji s niskim primanjima pokazalo je da je nedovoljna količina sna povezana s povećanim rizikom od pretilosti. Loš san sve je češći kod djece i stalno se otkrivaju poveznice između kratkog sna u ranom djetinjstvu i pretilosti.

Vrijedi napomenuti da većina studija o ovom pitanju gleda podatke iz populacije u jednom određenom trenutku. To ima velika ograničenja zbog kojih je teško reći da loše navike spavanja uzrokuju veći rizik od pretilosti. Da bismo saznali više, treba nam više longitudinalnih studija koje ispituju promjene tijekom vremena.

Od beba do odraslih: Koliko sna trebamo u svakoj životnoj dobi
Od beba do odraslih: Koliko sna trebamo u svakoj životnoj dobi

Međutim, novi dokazi longitudinalnih studija podupiru ideju da bi rani odlazak na spavanje mogao biti iznimno važan, a jedna longitudinalna studija pokazala je da su djeca predškolske dobi koja su ranije išla na spavanje imala tijekom adolescencije manje problema s pretilošću i manji rizik od pretilosti u odnosu na djecu koja su išla kasnije na spavanje. 

Father with a toddler boy having fun in bedroom at home at bedtime.

Moguća veza s rizikom od pretilosti

Istraživanje objavljeno prošle godine u časopisu Acta Paediatrica analiziralo je četverogodišnje podatke o 1.250 djece Aboridžina i otočana u Torres Straitu u dobi od pet do osam godina. Rezultati pokazuju da su čak i nakon kontrole sociodemografskih faktora i faktora načina života, djeca koja su išla na spavanje nakon 21.30 sati u prosjeku bila teža od 1,5 kilograma do 2,5 kilograma tijekom praćenja u trajanju tri godine, za razliku od djece koja su išla na spavanje rano oko 19 sati.

Nitko još ne može sa sigurnošću reći koji je točan odnos između spavanja i rizika od pretilosti. Možda je to što kasno spavanje pruža više mogućnosti za konzumiranje nezdrave hrane ili pića. Ili bi mogli postojati složeniji fiziološki čimbenici. Unutarnji sat tijela, koji regulira san, također igra ključnu ulogu u lučenju hormona, metabolizmu glukoze i ravnoteži energije.

funny face of child sleeping on king bed

Najbolje vrijeme za spavanje

Navike spavanja oblikovane su nizom bioloških i kulturnih čimbenika. Kad roditelji djetetu odrede vrijeme za spavanje, na njih utječu kulturne norme, način života i ono što znaju o važnosti sna. Postoje jasne smjernice za trajanje sna za svaku dobnu skupinu, ali vrijeme kada bi dijete trebalo otići u krevet nije uvijek tako jasno definirano. Za djecu predškolskog uzrasta preporučljivo je dosljedno vrijeme odlaska na spavanje između 19 i 20 sati kako bi se osigurala adekvatna količina sna. 

Razvijajte djetetu rutinu odlaska na spavanja i pokušajte je se držati, čak i kad je vikend ili kad su praznici. Neuravnoteženi odlasci na spavanju mogu narušiti prirodne tjelesne ritmove i, kao što mnogi roditelji znaju iz svog iskustva, to može voditi do promjena u ponašanju djece. Rano djetinjstvo je kritično vrijeme u kojem se grade temelji životnih navika. Razvijanje zdravih navika spavanja može djecu usmjeriti na pravi put za bolje buduće zdravlje.

7 super savjeta kako spriječiti nastajanje bora dok spavate
7 super savjeta kako spriječiti nastajanje bora dok spavate
Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 3
VIDEO

Recept za domaći kolagen prah koji možete napraviti kod kuće
POMLADITE SE

Recept za domaći kolagen prah koji možete napraviti kod kuće

Kolagen je glavni strukturni protein koji se nalazi u vezivnom tkivu cijelog tijela. Pruža snagu i fleksibilnost različitim dijelovima tijela poput kože, kostiju, tetiva, mišića, hrskavice, krvnih žila...

Dnevni horoskop za subotu 18. svibnja: Škorpion će žudjeti za tišinom, a Lavu se sve mijenja
ASTRO PROGNOZA

Dnevni horoskop za subotu 18. svibnja: Škorpion će žudjeti za tišinom, a Lavu se sve mijenja

Pročitajte dnevni horoskop za subotu 18. svibnja i saznajte koga očekuje uspjeh na poslu ili u financijama, kakva je situacija na ljubavnom planu, ali i tko mora pripaziti na zdravlje
Ma, kakvi Maldivi! Ove plaže u Hrvatskoj su sto puta ljepše
5 ČAROBNIH MJESTA

Ma, kakvi Maldivi! Ove plaže u Hrvatskoj su sto puta ljepše

Obala s mnoštvom otoka i karakterističnom strukturom ima niz ljepota koje kao da su iz bajke, donosimo pet plaža koje djeluju uistinu kao da su na nekom egzotičnom mjestu