Lifestyle

Komentari 59

Zimska jela: 12 super ideja za ukusan i mirisan zimski ručak

Zimska jela: 12 super ideja za ukusan i mirisan zimski ručak

Cvjetača, cikla, kiseli kupus, brokula i čičoka služe kao zdrava i ukusna zamjena za kaloričnu hranu, a pripremaju se brzo i jednostavno. Donosimo 12 ideja za svaki dan

Osim kao prilog mesu, u varivu ili sarmi, kiseli kupus je odličan dodatak pitama od lisnatog ili dizanog tijesta.
Kombinirajte ga sa sitno sjeckanom slaninom ili mljevenim mesom, a u društvu kobasica može poslužiti i kao nadjev za pizzu.

Da pizza može biti zdrava, hranjiva i bez glutena, najbolji su primjer recepti bez brašna. Klasično tijesto zamijenite onim od povrća. Osim što je puno zdravija i bez glutena te je možete jesti bez imalo grižnje savjesti, priprema ovakve pizze je jednostavnija i brža. Usitnjeno povrće, poput špinata, batata, tikvica, mrkve, brokule ili cvjetače, kratko skuhajte pa izmiješajte s mozzarellom, začinima i jajima ili chia sjemenkama koje će ih zamijeniti.

- Glavicu cvjetače natrgajte na manje komade i u blenderu je usitnite na sitne komadiće. Pritom pripazite da se ne pretvori u kašu.

Cvjetača sadrži dovoljno tekućine pa je možete kuhati u mikrovalnoj pećnici oko osam minuta ili je prokuhajte u vodi. Zatim joj dodajte jaje, nasjeckani češnjak, natrganu mozzarellu i sol te sve dobro izmiješajte. Dobivenu smjesu razmažite po papiru za pečenje i stavite u pećnicu od 20 do 30 minuta na 180°C ili dok ne bude tijesto čvrsto pečeno i zlatne boje - savjetuje gastrobloger Darko Kontin, koji pizzu od cvjetače nadijeva šalšom i mesnatijim povrćem, poput paprike i kukuruza, sirom i maslinama.

Pizza se peče 10-15 minuta, dok se sir ne rastopi.

Na zimske stolove vraća se i pomalo zaboravljeno povrće, poput čičoka, korabice, raštike ili repe. U narodu je čičoka i poznata kao “divlji krumpir”, ali u usporedbi sa svojim imenjakom je slađa, brže se kuha i ne sadrži škrob, zbog čega se preporučuje u prehrani dijabetičara. Najčešće se priprema kao i krumpir, kuhana u kori ili pečena, ali možete je grickati sirovu u salatama te ispeći zdravi čips.

Cikla daje lijepu boju domaćoj tjestenini, rižotima, ali i lopticama od fete koje poslužite na plati sira. Od nje možete napraviti i tjesteninu tako da je narežete na tanke rezance i poslužite u omiljenom umaku. Pripremu olakšava spiralizator, uređaj pomoću kojeg lako možete napraviti i lažne špagete od pastrnjaka ili mrkve. Imate li u hladnjaku višak namirnica koje treba potrošiti, poput sira, šunke ili mesa iz juhe, iskoristite ih za punjenje povrća, poput korabice, krumpira ili listova kelja.

Ne zaboravite ni na raštiku koja je najukusnija na vrhuncu sezone - tijekom hladnih zimskih mjeseci. Iskoristite je kao nadjev za palačinke, rolice od lisnatog tijesta ili u prhkim pitama s fetom, mozzarellom te piletinom ili slaninom. 

Loptice od sira s povrćem

Sastojci: 400 g cikle, 200 g feta sira, luk, češanj češnjaka, jaje, sol, papar, 2 žlice sjeckanog začinskog bilja, 60 g krušnih mrvica, 50 g sjeckanih oraha, žlica sezama, 100 g rikule, maslinovo ulje, limunov sok

Priprema: Na lim obložen aluminijskom folijom stavite veće komade oguljene cikle. Začinite je s malo maslinova ulja, soli i sjeckanim začinskim biljem. Pecite je na 220°C oko 45 minuta. Ohladite i naribajte, pomiješajte s izmrvljenom fetom, solju, paprom, jajem, sezamom, orasima i krušnim mrvicama. Oblikujte loptice i stavite ih natrag u pećnicu oko 15 minuta. Ohladite i poslužite uz rikulu te začinite maslinovim uljem i limunovim sokom.

Salata od kelja, pečene piletine, cikle i fete

Sastojci: pileća prsa, 300 g cikle, 300 g kelja, majčina dušica, 150 g plavog sira, dl maslinova ulja, crveni luk, prstohvat kima, limun, sol, papar, 50 g oraha

Priprema: Ciklu skuhajte u vodi s majčinom dušicom i kimom pa je ogulite i narežite. Nasjeckajte meso na kockice. Premažite grill tavu s malo maslinova ulja pa popecite meso sa svih strana dok ne porumeni. Poškropite ciklu s maslinovim uljem i limunovim sokom, posolite, popaprite i dodajte još malo kima. Luk narežite na kolutove, a sir na manje komade te pomiješajte s ciklom i piletinom. Posložite salatu na listove blanširanog kelja te pospite s krupno sjeckanim orasima. Po potrebi dodajte još ulja.

Pastirska pita s povrćem i mljevenim mesom

Sastojci: 500 g mljevene janjetine ili junetine, šalica juhe ili goveđeg temeljca, 1∕2 luka, 2 mrkve, 1∕2 šalice graška, žlica maslaca, 1⁄2 žlice brašna, sol, papar, žlica sitno sjeckanog peršina, 600 g krumpira, 3 žlice mlijeka, 20 g maslaca

Priprema: Krumpire ogulite i narežite na manje kocke. Stavite u posoljenu hladnu vodu i kuhajte dok krumpir ne omekša, oko 20 minuta. U međuvremenu očistite luk i mrkvu, nasjeckajte i kratko prepržite na ulju. Dodajte grašak, promiješajte te ubacite i mljevenu janjetinu. Začinite solju, paprom i sjeckanim peršinom. Pirjajte dok meso i povrće ne omekša. Kuhani krumpir ocijedite, dodajte mlijeko i maslac te sve dobro zgnječite pasiralicom za pire. Dublju zdjelu za pečenje premažite maslacem te posložite smjesu od pirjanog mesa i povrća. Prekrijte je pasiranim krumpirom, koji nanesite pomoću slastičarske vrećice s većim otvorom u hrpice. Zapecite u pećnici na 220°C, dok se pire krumpir ne zarumeni i zapeče.

Vegetarijanska pizza s brokulom i zelenim pestom

Sastojci: brokula, 2 žličica chia sjemenki, žličica aru praha, 1/2 šalice mozzarelle; pesto: 50 g ribanog parmezana, 1∕2 žličice soli, 1 1∕2 dl maslinova ulja, 3 češnja češnjaka, 50 g pinjola, svežnjić bosiljka, 50 g tvrdog ovčjeg sira, listovi divljeg špinata i medvjeđeg luka, sol, masline, rajčica

Priprema: Usitnite češnjak, pinjole ili bademe, ovčji sir, parmezan, bosiljak, listove divljeg špinata i medvjeđeg luka. Postupno dodajte maslinovo ulje, pa na kraju pesto začinite solju i paprom. Cvjetiće brokule usitnite u blenderu u mrvičastu smjesu, skuhajte na pari pa dobro ocijedite.

Namočite chia sjemenke s četiri žlice vode, a kad nabubre, pomiješajte s usitnjenom brokulom, ribanom mozzarellom, ribanom koricom limuna i aru prahom. Smjesu razmažite po limu obloženom papirom za pečenje te pecite u zagrijanoj pećnici na 200°C dok se rubovi ne zarumene i kora stisne. Premažite je pestom te obložite ploškama rajčica i maslinama.

Minipizze s tijestom od cvjetače

Sastojci: 1/2 šalice mozzarelle, 8 mini rajčica, listovi bosiljka; tijesto: glavica cvjetače, jaje, 200 g mozzarelle, sol, papar, češnjak, origano, bosiljak

Priprema: Cvjetaču miksajte dok se ne usitni na veličinu riže pa je kuhajte pet minuta. Dodajte jaje, nasjeckani češnjak i ostale začine, natrganu mozzarellu i sol te sve dobro izmiješajte. Od smjese oblikujte manje krugove i stavljajte ih na lim obložen papirom za pečenje. Pecite na 220°C oko 15 minuta. Izvadite, posložite po plošku rajčice i mozzarelle. Vratite u pećnicu i pecite dok se sir ne rastopi. Prije posluživanja pospite sjeckanim bosiljkom.

Pileća prsa sa zimskim povrćem

Sastojci: 250 g pilećeg filea, 2 paprike, 100 g ovčjeg dimljenog sira, mladi luk, 100 g šampinjona, žličica peršina, žličica bosiljka, sol, šareni papar, tikvica, 1/2 brokule, žuta i crvena paprika, 3-4 žlice maslinovog ulja, šalica riže

 

Priprema: Dva pileća filea prerežite po širini kako biste dobili veće komade mesa. Rastanjite ih batom, posolite i popaprite. Na malo zagrijanog suncokretova ulja pirjajte sitno sjeckani luk, listiće gljiva i sjeckanu papriku. Kad povrće omekša, maknite s vatre, dodajte naribani sir, sjeckani peršin, bosiljak i sol.

Rasporedite nadjev po fileima i zamotajte pa učvrstite pomoću čačkalica. Skuhajte rižu za prilog te na pari ploške tikvica, paprika i cvjetiće brokule. Ostavite na toplom. Na ulju popecite rolade pa popecite oko 15 minuta. Poslužite s kuhanim povrćem začinjenim s maslinovim uljem i rižom.

Povrće s ječmom

Sastojci: 200 g ječma, 4 žlice maslinova ulja, 2 češnja češnjaka, crvena paprika, 150 g gljiva, 175 g brokule, 150-200 ml povrtnog temeljca, manja konzerva kukuruza, sol, papar

Priprema: Ječmenu kašu skuhajte u slanoj vodi. Ocijedite je i stavite na toplo. Brokulu iskidajte na cvjetove, a stabljiku narežite na kocke. Gljive narežite na četvrtine ili deblje ploške. Papriku očistite i sitno nasjeckajte. U duboku tavu ili wok ulijte ulje pa popržite gljive i papriku. Dodajte protisnuti češnjak i brokulu. Kratko pržite pa zalijte s malo povrtnog temeljca. Kad brokula malo povene, dodajte kukuruz, začinite solju i paprom te sve promiješajte. Umiješajte kuhani ječam, zalijte s preostalim temeljcem i pirjajte dok se svi sastojci ne prožmu, a ječam upije tekućinu.

Popečci s kobasicama

Sastojci: 125 g brašna, 125 ml svijetlog piva, sol, papar, 1/2 žličice mljevenog kima, 1/2 žličice mljevene crvene paprike, 2 jaja, 300 g naribanog kiselog kupusa, luk, češanj češnjaka, 1/2 žlice masti, 1/2 para pečenice

Priprema: Skinite opnu s kobasice i vilicom usitnite smjesu. Na zagrijanoj masti pirjajte sjeckani luk pa, kad omekša, dodajte usitnjenu kobasicu. Dodajte kupus, kim i sol. Pirjajte na laganoj vatri oko 15 minuta. Pred kraj začinite paprom i crvenom paprikom. Umutite jaja, dodajte brašno, sol i papar te postupno dolijte pivo.

Umutite pjenjačom dok ne dobijete glatku smjesu. Neka odstoji 15 minuta, ubacite kupus i kobasice te sve dobro izmiješajte. Smjesu uzimajte žlicom i stavljajte na zagrijano ulje oblikujući popečke. Ispržite pa izvadite na papirnate ubruse kako bi upile masnoću i poslužite tople.

Zimska savijača s kiselim kupusom

Sastojci: pakiranje lisnatog tijesta, 150 g slanine, mrkva, luk, 250 g narezanog kiselog kupusa, 2 češnja češnjaka, žlica sjeckanog peršina, sol, papar, maslinovo ulje, žutanjak za premazivanje, žlica kima

Priprema: Sitno nasjeckajte slaninu, mrkvu i luk. Popržite na ulju dok ne omekša, pa dodajte protisnuti češnjak, peršin i kiseli kupus. Začinite solju i paprom te pirjajte dok sva tekućina ne ispari. Odmotajte tijesto iz papira i rasporedite nadjev po cijeloj dužini. Zamotajte savijaču i prebacite je u lim koji ste isprali hladnom vodom. Premažite je umućenim žumanjkom, pospite kimom i pecite u zagrijanoj pećnici na 210°C oko 20 minuta.

Nabujak od cvjetače

Sastojci: 250 g brokule, 250 g cvjetače, 40 g maslaca, 2 i 1/2 dl vrhnja za kuhanje, 2 žlice brašna, 5 jaja, 1/2 limuna, 80 g naribanog tvrdog sira, sol, papar, muškatni oraščić

Priprema: Cvjetiće brokule i cvjetače blanširajte, ocijedite i ohladite pod mlazom hladne vode. Cvjetaču poškropite limunovim sokom, začinite solju i paprom pa izmiksajte u pire. Na zagrijanome maslacu popržite brašno, dodajte postupno vrhnje i izmiješajte u glatku smjesu. Maknite s vatre te umiješajte žumanjke, sir i pasiranu cvjetaču.

Začinite muškatnim oraščićem i lagano umiješajte čvrsti snijeg od bjelanjaka. Maslacem premazane posude napunite do pola, zatim posložite komade brokule i zalijte preostalom bijelom smjesom. Pecite nabujak na 180°C oko 20 minuta dok se ne zarumeni.

Gratinirane čičoke s čilijem i slaninom

Sastojci: 500 g čičoka, limun, 150 g dimljene slanine, 2 žlice parmezana, grančica majčine dušice, čili papričica, prstohvat mljevene paprike, 2 žličice soli, bijeli papar, 2 dl bešamel umaka, muškatni oraščić

Priprema: Čičoku blanširajte, ogulite pa skuhajte sa soli i limunom. Pripremite lim i obložite papirom za pečenje te premažite s malo ulja. Pripremite bešamel umak od 20 g maslaca, brašna i 2 dl mlijeka. Začinite muškatnim oraščićem, bijelim paprom i solju. Bešamel izlijte na lim i posložite na njega ocijeđene čičoke. Između njih umetnite ploške slanine, čili i majčinu dušicu te pospite mljevenom paprikom i parmezanom. Pecite na 200°C i pecite oko 15 minuta.

Vegetarijanski snack od brokule

Sastojci: 400 g brokule, jaje, mladi luk, 2/3 šalice (od 2 dl) naribanog sira, po 1/3 šalica krušnih mrvica i sjemenki lana, 2 češnja češnjaka, sol, papar, nekoliko kapi tabasco umaka

Priprema: Cvjetove brokule blanširajte i sitno nasjeckajte. Pomiješajte ih sa sjeckanim mladim lukom, sirom, krušnim mrvicama, lanom, protisnutim češnjakom i jajem. Smjesu dobro izmiješajte i ostavite u hladnjaku da se malo stisne. Utisnite je u kalup za muffine lagano premazan uljem i pecite na 200°C oko 15 minuta.

Najčitaniji članci